ΩΡΙΑΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ στο μάθημα της Ιστορίας. Β΄Γυμνασίου.



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΟΜΑΔΑ Α ( Από τις πέντε ερωτήσεις επιλέγετε τρεις. Κάθε ερώτηση βαθμολογείτε με 4 μονάδες)

1)      Ποια χαρακτηριστικά αποδεικνύουν το θρησκευτικό χαρακτήρα της εκστρατείας του Ηρακλείου κατά των Περσών;

2)      Να εξηγήσετε τους όρους: Σκλαβηνίες, Βούλγαροι

3)      Να γράψετε δίπλα σε κάθε πρόταση αν είναι σωστή ή λάθος
   Α Το πολιτικό πρόγραμμα του Ηράκλειου ήταν: ένα κράτος, μία εκκλησία, μία νομοθεσία.
   Β Ο στρατηγός των θεμάτων είχε την θρησκευτική εξουσία στα Θέματα
   Γ Ο Ηράκλειος υιοθέτησε πρώτος τον τίτλο βασιλεύς με τη χριστιανική προσθήκη «πιστός εν Χριστώ».
  Δ Οι εκστρατείες του Ηρακλείου είχαν έντονο πολιτικό χαρακτήρα.
                                                                            
4)      Ποιες αλλαγές σηματοδοτεί η έκφραση «εξελληνισμός» της κρατικής διοίκηση  και τι συμβολίζει η εξέλιξη αυτή;

5) Ποιες ήταν οι σχέσεις του Βυζαντινού Κράτους με το Βουλγαρικό;

ΟΜΑΔΑ Β (Από τις τέσσερις ερωτήσεις επιλέγετε δύο. Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με 4 μονάδες)
1)      Μελετήστε με προσοχή το παρακάτω παράθεμα.
Οικονομία και στρατός στα μέσα του 6ου αι.

 « Βρήκαμε το δημόσιο να είναι καταφορτωμένο με πολλά χρέη και να έχει φτάσει στη χειρότερη φτώχεια […] και τον στρατό τόσο παραμελημένο από την έλλειψη των αναγκαίων, ώστε το κράτος να σφυροκοπείται από τις αδιάκοπες εισβολές και επιδρομές των βαρβάρων». Από Νεαρά του Ιουστίνου Β΄(566μ.Χ.), Jus Greacoromanum, τ. Ι, 1-2 (Νεαρά 1)
Πως περιγράφεται η κρίση που συγκλόνισε το Βυζάντιο στα μέσα του 6ου αι. και στις αρχές του 7ου  σύμφωνα με το παράθεμα;

2)      Μελετήστε με προσοχή το παρακάτω παράθεμα:
 Ο Στρατιώτης-αγρότης και οι υποχρεώσεις του (τέλη 8ου αι.)
«…. Ένα επικουρικό σώμα του αυτοκρατορικού στρατού ήλθε να καταλάβει το στρατόπεδο που ήταν εκεί, για να προετοιμάσει μια εκστρατεία εναντίον των Αράβων. Ο χιλίαρχος, ο εκατόνταρχος και ο πεντηκόνταρχος προχώρησαν σε φροντισμένη επιθεώρηση, απαιτώντας αδιάκοπα από το πλήθος των στρατιωτών να παρουσιάζονται με τα άλογα και τις πολεμικές άμαξές τους. Κάποιου στρατιώτη- που ονομαζόταν Μουσούλιος και ήταν πολύ φτωχός- το άλογο, καθώς πλησίαζε η επιθεώρηση, καταλήφθηκε ξαφνικά από κωλικούς πόνους και σπασμούς, έπεσε κάτω και ψόφησε. Ο στρατιώτης, που δεν είχε χρήματα να αγοράσει άλλο άλογο, ήλθε σε πολύ δύσκολη θέση, ενώ ο εκατόνταρχος τον απειλούσε μέσα στην οργή του…..» Βίος αγίου Φιλαρέτου, εκδ. Μ-Η Fourmy- M.Leroy, Byzantion 9 (1934) 125-127
Ποιες υποχρεώσεις είχαν οι αγρότες των θεμάτων σε περίπτωση πολέμου;

3)      Ποιος ήταν ο ρόλος του στρατηγού μέσα στα όρια του θέματος;

4)      Μελετήστε με προσοχή το παρακάτω παράθεμα:
Συνήθειες Σλάβων
«Οι Σλάβοι, επειδή ζουν ληστρική ζωή, συνηθίζουν να επιχειρούν επιθέσεις κατά των εχθρών τους σε δασώδεις, στενούς και κρημνώδεις τόπους. Χρησιμοποιούν κατάλληλα τις ενέδρες και κάνουν ξαφνικές επιθέσεις στη διάρκεια της νύχτας και της μέρας, επινοώντας πολλά μέσα. Οι Σλάβοι είναι εμπειρότατοι στη διάβαση των ποταμών και μένουν καρτερικά μέσα στο νερό. Συχνά καταδύονται στα βάθη του νερού και κρατούν στο στόμα τους μακριά κούφια καλάμια που φτάνουν στην επιφάνεια του νερού. Ξαπλωμένοι ανάσκελα στα βάθη του νερού αναπνέουν με καλάμια και αντέχουν για πολλές ώρες, έτσι που  δεν γίνονται αντιληπτοί» Στρατηγικόν Μαυρίκιου, εκδ. G.T.Dennis-E. Gamillscheg(Βιέννη 1981) 374-376.
Ποιες από τις πληροφορίες του Στρατηγικού του Μαυρίκιου πιστεύεις ότι ήταν χρήσιμες για τη στρατιωτική αντιμετώπιση των Σλάβων;  




                                                                      Καλή επιτυχία!!!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr