1. Στο απόσπασμα ακολουθείται ο μεικτός αφηγηματικός
τρόπος της μίμησης. Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση με εσωτερική εστίαση από το
δραματοποιημένο αφηγητή-συγγραφέα ο οποίος είναι και ο ήρωας της ιστορίας ,
εναλλάσσεται με το διάλογο που καλύπτει τη μεγαλύτερη έκταση. Η παρεμβολή του
μύθου με την απλότητα και την παραστατικότητα που τον διακρίνει ενισχύει τα
παραπάνω χαρακτηριστικά. Τα δύο αυτά –διάλογος και μύθος – υπηρετούν την
πρόθεση του συγγραφέα να μετουσιώσει το φιλοσοφικό του στοχασμό σε
μυθιστορηματικό λόγο.
2.Η γλώσσα του αποσπάσματος είναι
απλή, η χρήση λέξεων και εκφράσεων της ομιλουμένης γλώσσας (αφεντικό) κάνει το
διάλογο να αναπτύσσεται φυσικά και αβίαστα.Το κυριότερο εκφραστικό μέσο με το
οποίο ο συγγραφέας αισθητοποιεί τους στοχασμούς του είναι οι εικόνες. Υπάρχουν επίσης
μεταφορές και παρομοιώσεις και προσωποποιήσεις.
3.Ο Ζορμπάς είναι ένας άνθρωπος αμόρφωτος , ένας αγνός
δουλευτής , άνθρωπος του μόχθου , δυνατός και ρωμαλέος, ένας εργάτης καλοζωϊστής
γεμάτος πάθος για τη ζωή. Ο αυθορμητισμός , η πηγαιότητα , η ανθρωπιά και η
εξωστρέφεια η θυμοσοφία του και η γήϊνη προσωπικότητά του τον κάνουν να στέκει
στον αντίποδα του μορφωμένου αφηγητή συγγραφέα.
Ο συγγραφέας είναι ο διανοητής ο
εμβριθής άνθρωπος ο άνθρωπος του
πνεύματος και της θεωρίας. Στοχαστικός, ενορατικός ενσαρκώνει τον τύπο του
φιλοσόφου.
4.ο θάνατος της μαντάμ Ορτάνς ,
προσώπου προσφιλούς στο Ζορμπά , έκανε το φαινόμενο του θανάτου γεγονός χειροπιαστό
, τον πρόβαλε ως απειλή όχι πλέον αόριστη και μακρινή αλλά άμεση και ορατή. Τα ερωτήματα
με τα οποία διατυπώνονται οι μεταφυσικές ανησυχίες του ζορμπά είναι: «Τι να γίνεται εκεί πάνω,
τι πάει να πούν όλα αυτά;ποιος τα καμε και γιατί τα καμε;Γιατί να πεθάνουμε,
από πού ερχόμαστε και πού πηγαίνουμε; Θεωρεί ότι το μορφωμένο αφεντικό του θα πρέπει να
απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα.Στη θέα της αβύσσου , του αγνώστου όπου το
ανθρώπινο μυαλό δεν μπορεί να εισέλθει , την ώρα που ο άνθρωπος προσκρούει στα
όρια εκείνα , πέρα από τα οποία δεν υπάρχει δρόμος για το λογικό του, βιώνει
τον ιερό τρόμο.
Ερωτήσεις.
1.Ο Πλάτων χρησιμοποίησε στη
διδασκαλία του
Ποίηση
Μύθο
Διδασκαλία.
Γιατί ο Καζαντζάκης τον μιμείται;
2. Ο Ιησούς στους περίφημους μακαρισμούς
του επαίνεσε τους απλούς και τους ταπεινούς; Αυτοί τελικά είναι οι μορφωμένοι;
3. Ο Søren Kierkegaard στέκεται με θαυμασμό και δέοςμπροστά στον «πατέρα της πίστης», τον Αβραάμ, καιπροσπαθεί όχι να εξηγήσει το φαινόμενο της πίστης,αλλά να προβάλει τα στοιχεία εκείνα που ενισχύουν τηνάποψη ότι η πίστη του Αβραάμ κινείται στη σφαίρα του παράδοξου και του παράλογου και μόνο έτσιμπορεί να προσεγγισθεί.Διακρίνεις κάποια
κοινά στοιχεία με τον ιερό τρόμο του Καζαντζάκη (εδώ ανιχνεύεται η νιτσεϊκή
βούληση ενάντια σε κάθε νοητική απλά προσπέλαση της ζωής).
Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
vasilios888@yahoo.gr