Αρχαία Ελληνικά από Μετάφραση Oμήρου Οδύσσεια. Προτεινόμενο διαγώνισμα.



Α.Διδαγμένο Κείμενο.(ραψ α,141-173).
141.Eίπε και τράβηξε μπροστά· η Aθηνά Παλλάδα,6 λάμποντας τα μάτια,
ακολουθούσε, κι οι δυο τους μπήκαν στο μεγάλο δώμα.
Tο δόρυ7 της μετέφερε, για να το στήσει σε ψηλή κολόνα,
το ’βαλε μέσα στην καλοξυσμένη θήκη, όπου και τ’ άλλα δόρατα
145.περίμεναν, άνεργα και πολλά, του καρτερόψυχου Oδυσσέα.
Ύστερα την οδήγησε σε θρόνο να καθίσει, λεπτουργημένο κι όμορφο,
πάνω του απλώνοντας ύφασμα μαλακό, και στήριγμα στα πόδια της
έσυρε το σκαμνί.
Έφερε πλάι της και το δικό του στολισμένο κάθισμα,
παράμερα από τους μνηστήρες, μήπως κι ο ξένος, με τους ξιπασμένους,8
χάσει το κέφι του και δεν χαρεί το φαγητό·
ήθελε εξάλλου να ρωτήσει και για τον πατέρα του,
που χρόνια τώρα έλειπε στα ξένα.

154.Tότε μια παρακόρη έφερε νερό, με τ’ όμορφο χρυσό λαγήνι,9
τα χέρια τους να πλύνουν, κι έχυνε το νερό από ψηλά
σ’ ένα αργυρό λεβέτι·10 μετά τους έσυρε μπροστά γυαλιστερό τραπέζι,
ενώ η σεβαστή κελάρισσα11 είχε την έγνοια να τους φέρει ψωμί
κι άφθονο φαγητό, ό,τι καλό τής βρέθηκε, να τους ευχαριστήσει.
Στα χέρια του σηκώνοντας ο τραπεζάρχης δίσκους με κρέατα
κάθε λογής, τους τα παρέθεσε, στο πλάι ακούμπησε κούπες χρυσές,
και κάθε τόσο ο κήρυκας περνούσε, γεμίζοντας κρασί τα κύπελλά τους.
Σε λίγο αγέρωχοι οι μνηστήρες μπήκαν κι αυτοί στην αίθουσα,
πήραν με τη σειρά τους θέση σε θρόνους κι αναπαυτικά καθίσματα.
Tότε τους έχυναν νερό στα χέρια τους οι κήρυκες,
165.δούλες γεμίζαν με ψωμί πλεχτά πανέρια,
έφηβοι τους κρατήρες με πιοτό ξεχείλιζαν,
κι αυτοί τα χέρια τους απλώνουν στο έτοιμο τραπέζι.
Kαι μόνο όταν κόρεσαν τον πόθο τους με το φαΐ και το πιοτό,
τραβούσε άλλα πια η ψυχή τους: τραγούδι, μουσική, χορό –
συμπλήρωμα απαραίτητο σ’ ένα καλό τραπέζι.
Tότε κι ο κήρυκας φέρνει και δίνει την πανέμορφη κιθάρα
στου Φήμιου12 τα χέρια, που τραγουδούσε στους μνηστήρες από ανάγκη·
έκρουσε ωστόσο τις χορδές, ψάχνοντας τον σκοπό για ωραίο τραγούδι.

Β.Ερωτήσεις.
Β1.1.Τι ονομάζουμε:
α)έπος.
β)ηρωϊκό έπος.
Μον.2.
Β1.2.Ποιό είναι το κεντρικό θέμα της Οδύσσειας;
μον.2.
Β2.1. Γιατί ο ξένος θα έχανε το κέφι του με τους μνηστήρες(στιχ.149-151);
μον.2.
Β2.2.Γιατί ο Φήμιος τραγουδούσε στους μνηστήρες από ανάγκη;(στιχ.172).
Μον.2.
Β3.1.
Η αντίθεση κυριαρχεί σε αυτούς τους στίχους της Οδύσσειας.Ανάμεσα σε ποιά πρόσωπα κυριαρχεί το αίσθημα και η τεχνική της αντίθεσης;
μον.3.
Β3.2.Αντιστοιχίστε τις παρακάτω στήλες:
Στίχοι
Αφηγηματική τεχνική
1. όπου και άλλα δόρατα περίμεναν του καρτερόψυχου Οδυσσέα(στιχ.144-145)
α)ωραία επίθετα.
2.σε θρόνο να καθίσει λειτουργημένο και όμορφο(στιχ.146)
β)εικόνα.
3.τότε τους έχυναν νερό στα χέρια τους οι κήρυκες(στιχ.164-165)
γ)τριτοπρόσωπη αφήγηση.
4.είπε και τράβηξε μπροστά(στιχ.141)
δ)προοικονομία.
Μον.3.
B4.1.Να αναφέρετε τρία πολιτιστικά στοιχεία του κειμένου.
Μον.3.
Β4.2.Πώς θα μπορούσατε να χαρακτηρίσετε τους μνηστήρες με στοιχεία που δίδονται μέσα από το συγκεκριμένο κείμενο;
Μον.3.

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr