Έκφραση-;Eκθεση Β΄Λυκείου. Θέμα: Με ποιους τρόπους πιστεύεις ότι η τέχνη μπορεί να δώσει λύσεις στα αυξανόμενα κοινωνικά προβλήματα των καιρών μας,προσφέροντας συγχρόνως και μία ελπίδα πολιτιστικής εξέλιξης και προόδου;


1η παράγραφος:Με μία πρώτη ματιά είναι εύκολο να πάρουμε μία πολύ συγκεκριμένη θέση στην παραπάνω δοθείσα εκτίμηση,αντιστρέφοντας κάπως τα πράγματα και την όλη διατύπωση.Επειδή ακριβώς έχει εκπέσει στην εποχή μας η τέχνη ,η αίσθηση και η γνώση αλλά και η εκτίμηση του ωραίου που αυτή αντιπροσωπεύει,έχουμε βυθισθεί ως ανθρωπότητα και κονωνία,ως αξίες και πολιτισμός σε βαθύ σκοτάδι ανθρωπιστικό και αξιακό.Η τέχνη ,επειδή ακριβώς  είναι η βιτρίνα του αρμονικού,του δικαίου και του δημιουργικού  μπορεί να επαναφέρει  στη ζωή μας τις αξίες της δικαιοσύνης,της κλασικότητος,της ομορφιάς δίδοντας συγχρόνως  το έναυσμα μίας καινούργιας κοινωνικής και πολιτισμικής δημιουργικότητος.

2η παράγραφος: Η τέχνη είναι το παιδί της ανθρώπινης συνδημιουργικότητας.Όπως ο θεός έπλασε τον κόσμο,ο άνθρωπος τον ξαναφτιάχνει,σύμφωνα με τα δικά του μέτρα και σταθμά,σε δικούς του τομείς,με δικά του υλικά και μυαλό και ψυχή.Δεν έχει σημασία εάν ο θεός είναι παντοδύναμος,η τέχνη κάνει και τον  άνθρωπο παντοδύναμο.Από  τη στιγμή κατά την οποία-όπως λέει ο Αριστοτέλης-ο άνθρωπος γίνεται συνδημιουργός με τον πρώτο νού αποκτά τεράστιες πνευματικές και ψυχικές δυνάμεις,από τη στιγμή κατά την οποία στην άψυχη πέτρα δίδει ψυχή και μορφή και πρόσωπο ,είναι ικανός να κάνει τέχνη και στην κοινωνία και στον πολιτισμό δημιουργώντας μία ευδαίμονα ανθρώπινη κοινωνία και πολιτεία.Όπως ο τεχνίτης λαμβάνει το άψυχο μάρμαρο και του δίνει ψυχή και μορφή,κάνοντάς το φορέα του ωραίου και του αρμονικού και του καλού,ο άνθρωπος λαμβάνοντας τις ίδιες πνευματικές και αξιακές αρχές(του καλού,ωραίου,κλασικού ,δικαίου και αρμονικού)μπορεί να ενώσει όλους τους ανθρώπους του πλανήτη μπροστά σε αυτές τις αρχές  καθιερώνοντας έναν κόσμο καλλίτερο.Όσα διαβάζουμε στον Επιτάφιο του Περικλέους είναι αποκαλυπτικά για όσα εδώ υποστηρίζουμε.Οι Αθηναίοι την αίσθηση του ωραίουκαι του καλού-όπως την βλέπουμε αποτυπωμένη στον Παρθενώνα και αλλού-την μετέφεραν σε όλη τη γή κάνοντας κάθε τόπο πατρίδα τους.Ο Μέγας Αλέξανδρος επίσης μπροστά στο Ελληνικό ωραίο ένωσε όλον τον κόσμο.Ο άνθρωπος θέλει ιδέες και όραμα.


3η παράγραφος.Τα πάντα γύρω μας είναι αναμφίβολα παιδεία.Ο άνθρωπος από τη στιγμή που συλληφθεί στην κοιλία της μητρός μπορεί να κατανοήσει την τέχνη ,μέσα από τα πρώτα ακούσματα του μητρικού τραγουδιού.Καταλαβαίνουμε τι μπορεί να επιτύχει το σχολείο μέσα από την με τρόπους καλλιέργεια της τέχνης.Η αισθητική αγωγή μπορεί να αναπτύξει πάμπολλες «ξεχασμένες»πλευρές των μαθητών και να επαναπροσδιορίσει τη στάση τους απέναντι στους άλλους και την κοινωνία.Η εκπόνηση και πραγματοποίηση συγκεκριμένων πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων μπορεί να καταστήσει τους μαθητές συνδημιουργούς,παραγωγούς έργων τέχνης και δημιουργικής παραγωγής.Σε ένα πρόγραμμα έρευνας των ψηφιδωτών οι μαθητές μπορούν οι ίδιοι να κατασκευάσουν ψηφιδωτά.Η αίσθηση του ωραίου και του δημιουργικού που θα αποκτήσουν θα τους κάνουν ικανούς να φαντασθούν ότι μπορεί επάνω στις ίδιες αρχές να χτίσουν-όπως τα ψηφιδωτά-και έναν άλλο κόσμο ομορφιάς και ωραιότητος,πολιτισμού και δράσης.

΄4η παράγραφος:Δεν χωρεί καμμία αμφοβολία ότι το   εκάστοτε Κράτος θα πρέπει να αποκτήσει και να εμπεδώσει μία σταθερή πολιτιστική και αισθητική κουλτούρα,Επιβάλλεται η δημιουργία και χρηματοδότηση πανεπιστημιακών τμημάτων που ασχολούνται με τομείς της αισθητικής αγωγής.Επίσης η δημιουργία κινήτρων ώστε οι νέοι να μπορούν να αποκατασταθούν και επαγγελματικά μέσα από την επιλογή λειτουργημάτων που αφορούν την τέχνη.Η κρατική χρηματοδότηση φορέων της τέχνης θα δώσει επαγγελματική σιγουριά σε πολλούς καλλιτέχνες,οι οποίοι με τη σειρά τους θα μεταφέρουν το μήνυμα ενός κόσμου ωραίοι και ενωμένου μπροστά στο ιδανικό και  κλασικό της τέχνης.

5η παράγραφος:Η χρηματοδότηση όλων των ωραίων μορφών της τέχνης –από το κλασσικό τραγούδι μέχρι τις σοβαρές μορφές τέχνης(ζωγραφική κ.λ.π)θα καταστήσει κοινωνικό αγαθό τη συναναστροφή των ανθρώπων με αυτόν τον συγκεκριμένο τρόπο έκφρασης.Οι άνθρωποι μέσα από τη διαδεδομένη τέχνη είναι ικανοί να αποκτήσουν μία πολύ συγκεκριμένη άποψη του ωραίου,του καλαίσθητου και του αποδεκτού.Αυτό εάν το μεταφέρουν στη ζωή τους θα οικοδομήσουν μία κοινωνία και ένα πολιτισμό που θα στηρίζεται στο ωραίο,δίκαιο και αρμονικό.Η μεταφορά του τρόπου της τέχνης στην ανθρώπινη κοινωνία και πολιτισμό  μόνο μέσα από την παιδευτική διάδοση της τέχνης μπορεί να εμπεδωθεί στις ανθρώπινες συνειδήσεις,προκειμένου οι ζωές μας να αποκτήσουν ρυθμό,χρώμα και δημιουργικότητα.

6η παράγραφος:Πάνω από όλα όμως θα πρέπει να εναντιωθούμε στο υλιστικό και μαζοποιητικό χαρακτήρα της εποχής μας,στον επαγγελματικό ωφελιμισμό που θεωρεί την ενασχόληση με την τέχνη «οικονομικά ασύμφορη».Ο άνθρωπος θα πρέπει να νοιώσει ό,τι το ωραίο και ανώτερο φέρει μέσα του,τη δύναμη της δημιουργικότητος,να την καλλιεργήσει και να την προάγει σε παγκόσμιο αγαθό.Σε αυτή την περίπτωση οι δημιουργικές δυνάμεις της τέχνης θα ξεχειλίσουν και θα μεταμορφώσουν και τον κόσμο και την κοινωνία σε μία εικόνα καλοζωγραφισμένη και όμορφη.

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου