Το πλαίσιο διδασκαλίας της Ιλιάδος...


Πώς διδάσκουμε την Ιλιάδα;

1.Διαβάζουμε το κείμενο και το κατανοούμε.Δίδουμε την περίληψή του ή το νόημά του.

2.Δίδουμε τη δομή του κειμένου.Όταν λέμε δομή του κειμένου εννοούμε:

Α.τη νοηματική εκδίπλωσή του-σειρά ιδεών,συναισθημάτων πράξεων.Σε πολύ απλή μορφή δίδουμε τις ενότητες και τους σχετικούς πλαγιότιτλους.

Β.τη νοητή αρχή,την πλοκή και το σκοπό –τέλος του κειμένου.Επίσης καταλαβαίνουμε που καταλήγει ο  ποιητής (σε ποιες καινούργιες ιδέες και πρόσωπα).

3.Προσπαθούμε συνεχώς να κατανοούμε με ποιο τρόπο η διδακτέα ενότητα συμβάλλει στην εξέλιξη του μύθου.Κατανοούμε δηλαδή όλες τις  σκέψεις και τις πράξεις θεών και ανθρώπων που συμμετέχουν στο κείμενο που εξετάζουμε.

4.Αναλύουμε τις αφηγηματικές τεχνικές και τα σχήματα λόγου.Με αυτόν τον τρόπο πλήρως κατανοούμε τον τρόπο που ο ποιητής ελέγχει το υλικό του μέσα στο χωρόχρονο.Οι πιο γνωστές αφηγηματικές τεχνικές που θα μας απασχολήσουν είναι:

Επιβράδυνση

Προοικονομία

Ανθρωπομορφισμος και επιφάνεια

Επανάληψη συγκεκριμένων αριθμών κ.λ.π.

5.προσπαθούμε να ανακαλύπτουμε τα ιδεολογικά και πολιτιστικά στοιχεία του κειμένου ώστε να κατανοούμε και να μεταφερόμαστε νοερά στην εποχή του ποιητή.Τα ιδεολογικά στοιχεία μας δίδουν τι πίστευαν οι άνθρωποι για το θεό και τη φύση και τον άνθρωπο(και τις σχέσεις όλων αυτών).Είναι κάτι περισσότερο θεωρητικό.Τα πολιτιστικά στοιχεία είναι η πνευματική και υλική δημιουργία ενός λαού-έθνους(η γραμματεία,τα όπλα κ.λ.π).

6.Χαρακτηρισμοί προσώπων.

Προσπαθούμε να αποδώσουμε ιδιότητες στους ήρωες της Ιλιάδος(ιδιότητες πνευματικές,ψυχικές και πρακτικές)με βάση όσα λένε και σκέφτονται.Προσέχω ότι ο κόσμος της Ιλιάδος είναι αυτός που ανοίγεται ανάμεσα σε θεούς και ανθρώπους με σκοπό την ηρωοποίηση του ανθρώπου(κατασκευή ανωτέρου Είναι).Χαρακτηρίζω ως εξής:επειδή ο Αχιλλέας στον τάδε στίχο κάνει αυτό τον χαρακτηρίζω  ως….

Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr