Ιστορία Α΄Γυμνασίου. Προτεινόμενο διαγώνισμα.



ΟΜΑΔΑ Α’
 (Από τις 5 ερωτήσεις επιλέγετε τρείς. Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με τέσσαρες μονάδες).
1.Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των όρων: σπηλαιογραφίες,Γερουσία, Ηλιαία,διδακτική ποίηση.
2.Να ελέγξετε την ορθότητα των παρακάτω προτάσεων γράφοντας δίπλα την ένδειξη Σ(σωστό) ή Λ(λάθος).
Α) Οι Σουμέριοι ανέπτυξαν υψηλό πολιτισμό και χρησιμοποιούσαν μία μορφή γραφής , τη σφηνοειδή.
Β)Τα ανάκτορα στην Κρήτη είχαν ασθενή οχύρωση λόγω των σπανίων επιδρομών από τους εχθρούς.
Γ) Οι Γραμμικές γραφές Α και Β έχουν κοινό στοιχείο το ότι είναι συλλαβικές.
Δ) Η φιλοσοφία και η επιστήμη προσπάθησαν να κατανοήσουν τη δημιουργία του κόσμου και το νόημα της ζωής με μυθικό τρόπο.
3.Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ο άνθρωπος κατά την παλαιολιθική και μεσολιθική εποχή ήταν κυνηγός και τροφοσυλλέκτης;
4.Ποιά είναι η μορφή της κοινωνίας στα ομηρικά έπη;
5.Ποιά είναι τα αποτελέσματα της νίκης των Ελλήνων κατά των Περσών;
ΟΜΑΔΑ Β’
(Από τις τέσσαρες ερωτήσεις επιλέγετε 2 (δύο). Η κάθε ερώτηση βαθμολογείται με τέσσαρες μονάδες).

1.Ποιές διαφορές υπάρχουν ανάμεσα στον πρώτο και στον δεύτερο αποικισμό;
2.Εξηγήστε το πώς η συμμετοχή στην οπλιτική φάλαγγα οδήγησε σε μία μορφή κοινωνικής εξίσωσης.
3.Ποιά είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ζωής στη Σπάρτη σύμφωνα με τον ιστορικό;
«Η Σπάρτη λοιπόν ήταν ένα στρατόπεδο όπου ύψιστο αντικειμενικό σκοπό της ζωής του είχε ο καθένας να είναι σε κάθε στιγμή να πολεμήσει με τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα για την  πόλη του.Ο σκοπός κάθε νόμου , ο έσχατος λόγος όλου του συστήματος κοινωνικής διατάξεως ήταν να διαμορφώσει καλούς στρατιώτες.Η χλιδή στην ιδιωτική  ζωή απαγορευόταν αυστηρά. Η σπαρτιατική λιτότητα έγινε παροιμιώδης.Ο επιμέρους άνθρωπος απορροφημένος ολότελα μέσα στο κράτος δεν είχε καθόλου δική του ατομική ζωή.Δεν είχε να λύσει τα προβλήματα της δικής του ανθρώπινης υπάρξεως.Η Σπάρτη δεν ήταν τόπος  δια διανοούμενους ή φίλους της θεωρίας.Το χρέος όλο του ανθρώπου και το υπέρτατο ιδεώδες της ζωής του Σπαρτιάτη περιέχονταν μέσα στους νόμους της πόλης του»(J.B Bury-Russel Meiggs, Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδος,Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα 1978, σελ.149).
4.Πώς συνδέεται σε αυτό το απόσπασμα το ανακτορικό σύστημα των Μυκηναίων με τις εξωτερικές οικονομικές σχέσεις;
«Η μυκηναϊκή Ελλάδα , η οποία δημιουργήθηκε κυρίως με ανοίγματα προς το εξωτερικό, δεν ίδρυσε αυτοκρατορία.Άσκησε ισχυρή επιρροή, άμεση ή έμμεση , από τη Σαρδηνία ως τον Ορόντη και από τη Μακεδονία έως το Νείλο αλλά δεν άσκησε ποτέ πολιτική κηδεμονία.Αφού άντλησε από την Κρήτη από την Εγγύς Ανατολή ακόμα και από την Ευρώπη τους παράγοντες βαθιάς πολιτιστικής μεταβολής και αφού τους αφομοίωσε , η ηπειρωτική Ελλάδα παρέμεινε σχετικά ανεπηρέαστη από τις ξένες πολιτιστικές επιδράσεις ενώ παράλληλα οι οικονομικές επαφές με το εξωτερικό είχαν ζωτική σημασία για την ανάπτυξη και τη λειτουργία των ανακτορικών κέντρων.Και όταν οι επαφές αυτές διαταράχθηκαν ή διεκόπησαν τότε το ανακτορικό σύστημα κατέρρευσε».
Rene Treuil, οι πολιτισμοί του Αιγαίου, μτφ.Όλγας Πολυχρονοπούλου,εκδ.Καρδαμίτσα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr