ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



ΑΝΤΟΥΑΝ ΝΤΕ ΣΑΙΝΤ-ΕΞΥΠΕΡΥ: «Ο μικρός πρίγκηπας και η αλεπού»

(Απ΄το σχολ. βιβλίο ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ σελ.184-189)
                                                        
     

                                                           
Διδακτικοί στόχοι:
Μέσα από την ανάγνωση του λογοτεχνικού έργου « Ο μικρός πρίγκηπας» επιδιώκεται όλες οι ομάδες:
1) Να προσεγγίσουν και να γνωρίσουν το γνωστό και λατρεμένο έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας,  το « Μικρό Πρίγκηπα» καθώς και το Γάλλο συγγραφέα του Αντουάν Ντε Σαιντ-Εξυπερύ.
2)Να αναγνωρίζουν τα στοιχεία που συνδέουν τη ζωή του συγγραφέα με το περιεχόμενο του έργου του.
3)Να αντιληφθούν τα στοιχεία εκείνα στα οποία οφείλει τον επίκαιρο πάντα χαρακτήρα του  και τη διάδοσή του σε όλες τις εποχές και σε όλες τις χώρες.
4) Να εντοπίζουν και να ερμηνεύουν τα σύμβολα που κρύβει ο δημιουργός του πίσω από μορφές ή στοιχεία ή φράσεις που χρησιμοποιεί  καθώς και να κατανοούν τα διαχρονικά του μηνύματα.

5) Να προβληματιστούν σε θιγόμενα  θέματα, όπως η αξία της φιλίας και της αγάπης καθώς και να ευαισθητοποιηθούν σε καίρια θέματα που απασχολούν το σύγχρονο άνθρωπο, όπως οι ανθρώπινες σχέσεις και οι αξίες της ζωής.  
 6) Να δουν τις δυνατότητες ‘’μεταγραφών’’ ενός λογοτεχνικού έργου σε άλλες μορφές τέχνης (συσχέτιση λογοτεχνίας με άλλες μορφές τέχνης: κόμικς, κινούμενο σχέδιο,  βίντεο, ζωγραφική, μουσική διάδραση.     


ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ:  
 Η τάξη χωρίζεται σε 6 ομάδες των τεσσάρων ατόμων, όπου η κάθε ομάδα έχει από έναν υπολογιστή στο εργαστήριο της Πληροφορικής.  Σε κάθε ομάδα ορίζεται ο συντονιστής, ο γραμματέας( κρατάει σημειώσεις κατά τη διάρκεια της έρευνας), ο συντονιστής της ηλεκτρονικής μορφής της εργασίας και ο τελικός παρουσιαστής.  Εξηγούμε στην ολομέλεια  ποιο είναι το θέμα με το οποίο θα εργαστούν( το λογοτεχνικό έργο  ’’Ο μικρός πρίγκιπας’’). Έπειτα ζητούμε από κάθε Ομάδα να ανοίξει τον υπολογιστή της, να μπει στο διαδίκτυο και να αναζητήσει πληροφορίες για το θέμα της.  Στο Φύλλο Εργασίας της κάθε Ομάδας αναγράφονται συγκεκριμένες διευθύνσεις, ώστε τα παιδιά να διευκολυνθούν στην έρευνά τους.   

Διάρκεια:   2 περίπου διδακτικές ώρες    


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1ης  Ομάδας

Οι βιογράφοι ή Ποιος ήταν ο κύριος Εξυπερύ;

Σκοπός σας είναι να αντλήσετε πληροφορίες για το συγγραφέα του  προς μελέτη έργου, τον Αντουάν Ντε Σαιντ’ Εξυπερύ  .




1. Αφού μπείτε στο διαδίκτυο, πληκτρολογήστε τις ακόλουθες διευθύνσεις:          http://el.wikipedia.org/wiki/Αντουάν ντε ΣαιντΕξυπερύ,  Διαβάστε τις σχετικές πληροφορίες και συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο: 
1) Ποιας εθνικότητας είναι ο Εξυπερύ;  ……………………………………………………..
2)Ποια εποχή έζησε;………………………………………………………………………………. ……….
3)Τι αποτέλεσε το μεγάλο πάθος της ζωής του;………..................................
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
4)Ο θάνατος και η ζωή του σημαδεύτηκαν από ένα μεγάλο σημαντικό γεγονός· Ποιο ήταν αυτό;…………………………………………………….......................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5)Η ζωή του υπήρξε ιδιαίτερα περιπετειώδης. Αναφέρατε κάποια περιπέτεια της ζωής του που σας εντυπωσίασε ιδιαίτερα.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  
6) Πότε και πού έγραψε το « Μικρό Πρίγκιπα » ;………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
7)Αναφέρατε μερικά ακόμη έργα του. Ποιο είναι το θέμα των περισσοτέρων από αυτά;…………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................................................

2 . Στο τέλος της σελίδας που βρισκόσαστε, πηγαίνετε ‘’Βικιφθέγματα’’ στην κατηγορία ‘’Άνθρωποι’’Αντουάν  Ντε Σαιντ’ Εξυπερύ.  Διαλέξτε δύο φράσεις του Εξυπερύ που σας άρεσαν περισσότερο και καταγράψτε τις.  Ανακοινώστε τις στην ολομέλεια και συζητήστε τις μαζί τους.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………   


Υπόδειξη-Συμβουλή:        
(Το υλικό που συγκεντρώσατε μπορείτε να το παρουσιάσετε στην τάξη φτιάχνοντας μια μικρή παρουσίαση σε περιβάλλον power-point( θα μπορούσατε μάλιστα να συμπεριλάβετε εδώ και φωτογραφίες του συγγραφέα).  





ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2ης  Ομάδας

Οι Ερευνητές - Δημοσιογράφοι

Εσείς θα ενημερώσετε την τάξη για τη διάδοση που είχε το βιβλίο « Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν Σαιντ’ Εξυπερύ



1. Επισκεφθείτε την  ιστοσελίδα http://www.fragomeni.it/collezione/ ,  ή την ιστοσελίδα http://www.petit-prince.at/collection.htm που φιλοξενούν πληροφορίες για τις μεταφράσεις του βιβλίου  και δώστε παραδείγματα εκδόσεων-μεταφράσεων σε γλώσσες που δεν έχετε ξανακούσει.
 -Πώς εξηγείτε τόσες πολλές εκδόσεις και μεταφράσεις του βιβλίου σε όλο τον κόσμο;…………………………………………………………………………………………......................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                                             ή, εναλλακτικά,
2. Πληκτρολογήστε σε κάποια μηχανή αναζήτησης( google) « διάδοση Μικρού Πρίγκιπα» και περιηγηθείτε σε μερικές σελίδες, όπως της http://www.enet.gr/ ή τη σελίδα http: www.pi.ac.cy/dnn/Portals/2/O%20 MIKROS%20PRIGIPAS. pdf ( διάδοση του έργου, εκδόσεις, μεταφράσεις)
Βρείτε:
-Πότε και πού έγινε  η πρώτη έκδοση του βιβλίου;
-Πόσες εκδόσεις ακολούθησαν; Πόσο δημοφιλές είναι το βιβλίο;
-Σε πόσες γλώσσες έχει μεταφραστεί;
-Ποιος είναι ο μεταφραστής της ελληνικής έκδοσης;
-Έχει γνωρίσει μεταγραφές σε άλλες μορφές τέχνης το έργο;
-Έχει εμπνεύσει άλλους καλλιτέχνες;

3. Ας υποθέσουμε ότι σας δόθηκε η ευκαιρία να συναντήσετε το συγγραφέα και να του πάρετε συνέντευξη ως δημοσιογράφοι. Τι ερωτήσεις θα του υποβάλατε;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………



 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3ης  Ομάδας

  Οι Παραμυθάδες -  (Παραμύθια για τη Φιλία και την Αγάπη!) 


1. Ο « Μικρός Πρίγκιπας» είναι ένα συμβολικό, αλληγορικό παραμύθι. Πλοηγηθείτε  στην ιστοσελίδα http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BC%CF%8D%CE%B8%CE%B9   και  αναζητήστε πληροφορίες για το λογοτεχνικό είδος του παραμυθιού και τα γνωρίσματά του.
-Εντοπίζετε  κάποιες ομοιότητες/αναλογίες  μεταξύ του παραμυθιού του ’’Μικρού Πρίγκιπα’’  και  ενός παραδοσιακού παραμυθιού;
        Μικρός Πρίγκιπας
Παραδοσιακό παραμύθι



-Πιστεύετε ότι ο ‘’Μικρός Πρίγκιπας’’ είναι απλώς ένα παραμύθι για παιδιά, ή απευθύνεται και στους μεγάλους;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Τρία είναι τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πλοκή της ιστορίας μας: η περιπέτεια, η φιλοσοφική διάθεση, το μυστήριο.  Μπορείτε να διακρίνετε  τα στοιχεία αυτά( ή κάποια από αυτά) σε συγκεκριμένα σημεία του αποσπάσματος;   Χρωματίστε την περιπέτεια με κίτρινο χρώμα,  τη φιλοσοφική διάθεση με γαλάζιο  και το μυστήριο με ροζ.   

3. - Ποιος είναι ο ρόλος της αλεπούς στο απόσπασμα και ποια επίδραση είχε αυτή στο μικρό πρίγκιπα;
-Ποια θα ήταν η φυσιολογική συμπεριφορά μιας αλεπούς;
-Ποιο άλλο ζώο θα προτείνατε στη θέση της αλεπούς και γιατί;  



ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4ης  Ομάδας

Οι Φιλόλογοι-Φιλόσοφοι-Ψυχολόγοι  -


                                        
        
1. Κοιτάξτε και πάλι το κείμενο και προσπαθήστε να δώσετε απαντήσεις
*      Πώς αντέδρασε ο μικρός πρίγκιπας όταν είδε τον κήπο με τα τριαντάφυλλα και πώς είδε τα τριαντάφυλλα μετά τη γνωριμία του με την αλεπού;
*      Ποιο είναι το μυστικό της αλεπούς; Να το σχολιάσετε.
*      Καταγράψτε με ανιούσα κλιμάκωση ( από κάτω προς τα πάνω)τα συναισθήματα του πρίγκιπα από την αρχή ως το τέλος του κειμένου, χρωματίζοντας το κάθε συναίσθημα με το χρώμα που κατά τη γνώμη σας του ταιριάζει. 

2.   Ποια εξήγηση δίνει η αλεπού στις λέξεις « ημερώνω» και « ημέρωμα»;
*      Τι σημαίνει το ρήμα « εξημερώνω»;   Ανατρέξτε σε ένα ηλεκτρονικό λεξικό, όπως πχ. στην ιστοσελίδα του http://www.komvos.edu.gr/dictionaries/dictonline/DictOnLine.htm).
ή στην Πύλη για την ελληνική γλώσσα http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html ( Λεξικό Μανόλη Τριανταφυλλίδη) και βρείτε τις σημασίες του.
*      Ταιριάζει καμία από αυτές τις σημασίες στην περιγραφή της διαδικασίας του « ημερώματος» από την αλεπού;                                                                                                                                                                                                                                                


3.    « Μόνον με την καρδιά βλέπεις καλά. Την ουσία δεν την βλέπουν τα  μάτια».
*      Να σχολιάσετε την πρόταση αυτή.  Μπορεί  η ρήση αυτή να ισχύσει στην περίπτωση της φιλίας;
*      Εσείς τι προσέχετε σε ένα φίλο; Προτείνετε τη δική σας ‘’ σπιτική συνταγή’’ , καταγράφοντας τα χαρακτηριστικά μιας καλής φιλίας.
*      Βάλτε στη φαντασία σας φτερά! !  Φανταστείτε ότι είστε ο μικρός πρίγκιπας και με τη μαγική μηχανή του χρόνου έρχεστε στη σημερινή εποχή.  Πώς θα αξιοποιούσατε τα επιχειρήματα της αλεπούς  για να πείσετε τους ανθρώπους για την αξία της αγάπης και της φιλίας;




ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 5ης  Ομάδας

Οι Καλλιτέχνες  - Ας απογειώσουμε τη φαντασία μας!

1.  Μπείτε στο Youtube,  πληκτρολογήστε ‘’Ο μικρός πρίγκιπας και η αλεπού’’ και παρατηρήστε τα βιντεάκια για μεταγραφήτου έργου σε άλλες μορφές τέχνης.   Ποια είναι λοιπόν η μορφή που το βρήκατε; ……………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Βρείτε επίσης το βιντεάκι με το τραγούδι του Μάριου Φραγκούλη « Ο μικρός πρίγκιπας’’ που είναι φτιαγμένο από τις εικόνες του ίδιου του συγγραφέα για το βιβλίο. Μπορείτε να το προβάλετε στους συμμαθητές σας;

3. Μεταβείτε στη διεύθυνση  www. stixoi.info και βρείτε τους στίχους του τραγουδιού. Αντιγράψτε τους σε ένα φύλλο περιβάλλοντος επεξεργαστή κειμένου(word) και διαβάστε τους στην τάξη.

4. Επισκεφθείτε τον ιστότοπο  http://culture.ana-mpa.gr/view1.php?id=8309 και συγκεντρώστε πληροφορίες για την ψηφιακή αναπαράσταση του ήρωά μας.

5. Η εικονογράφηση του Μικρού Πρίγκιπα έγινε με σχέδια-ακουαρέλες του ίδιου του συγγραφέα. Αναζητήστε τις εικόνες στο Google (εικόνες) και σχεδιάστε ένα PowerPoint βάζοντας ως μουσική επένδυση τραγούδια από το YouTube που αναφέρονται στον ήρωά μας













                                                                                                                                        



















                                                            Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθους

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου