Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις Γ΄Γυμνασίου. Προτεινόμενο διαγώνισμα στη Νεοελληνική Γλώσσα.


Α.Κείμενο.

Ποιος είναι Ευρωπαίος;
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:ΣΧΟΛΙΟ
Με ψήφισμα που ενέκρινε χθες η πλειοψηφία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η ιθαγένεια της Ε.Ε. δεν πρέπει να πωλείται ή να αγοράζεται με οποιοδήποτε τίμημα. Το ψήφισμα, που εγκρίθηκε με 560 υπέρ, 22 κατά και 44 αποχές, αφορά κυρίως τη Μάλτα, η οποία σκέφτεται να δώσει την υπηκοότητά της σε πολίτες τρίτων χωρών που διατίθενται να επενδύσουν 1,15 εκατ. ευρώ έκαστος εκεί. Αλλες χώρες οι οποίες προσφέρουν άδεια παραμονής σε αντάλλαγμα επενδύσεων είναι η Βρετανία, η Κύπρος, η Λεττονία και η Πορτογαλία. Στην Ελλάδα, όσοι επενδύσουν 250.000 ευρώ μπορούν να αποκτήσουν άδεια παραμονής.

Το ψήφισμα του Ε.Κ. εγείρει πολλά ουσιαστικά ερωτήματα – κυρίως το «ποιοι δικαιούνται την ευρωπαϊκή ιθαγένεια». Εως τώρα, η απάντηση ήταν γεωγραφική: εάν η χώρα σου ήταν τμήμα της ευρωπαϊκής ηπείρου και οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε. την αποδέχονταν ως μέλος, γινόσουν και εσύ μέρος της μεγάλης ευρωπαϊκής κοινότητας. Με τη μετανάστευση από χώρες εκτός Ευρώπης, όμως, τα πράγματα έγιναν πολύπλοκα. Κάποιες χώρες-μέλη υιοθέτησαν μεταναστευτικές πολιτικές οι οποίες προσέφεραν την ιθαγένεια σε ανθρώπους ύστερα από διάστημα νόμιμης παραμονής, και άλλες, όπως η Ελλάδα, επέλεξαν να αδιαφορήσουν γι’ αυτό το κορυφαίο ζήτημα, αφήνοντας τους μετανάστες και την υπόλοιπη κοινωνία να πορεύονται χωρίς σχέδιο.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση ενός φίλου μου –ινδικής καταγωγής– ο οποίος σπούδασε στη Γερμανία, παντρεύτηκε Ελληνίδα, έζησε στην Ελλάδα και μεγάλωσε δύο παιδιά εδώ. Παρόλα αυτά, έως τα τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν έφυγε, αναγκαζόταν κάθε χρόνο να επαιτεί για άδεια παραμονής. Οταν ο εργοδότης του τον μετέθεσε στις Βρυξέλλες, μετά τον πέμπτο χρόνο παραμονής, απέκτησε βελγικό διαβατήριο. Σε μεγάλο βαθμό, λοιπόν, η απάντηση στο ερώτημα «ποιος έχει την ιθαγένεια της Ε.Ε.» «ο τυχερός» είναι αυτός που θα γεννηθεί σε χώρα η οποία είναι μέλος της Ε.Ε. ή που θα μεταναστεύσει σε χώρα που προσπαθεί να διαχειριστεί με σοβαρότητα το θέμα της μετανάστευσης.
Αλλο ζήτημα που προκύπτει από το χθεσινό ψήφισμα είναι ότι οι ευρωβουλευτές πιστεύουν ότι υπάρχει μια ευρωπαϊκή ταυτότητα η οποία δεν πρέπει να γίνει εμπορεύσιμο προϊόν.
Β.Ερωτήσεις.
Β1.α).Σε ποιες βάσεις  τοποθετεί ο αρθρογράφος την απόκτηση από αλλοδαπούς της εκάστοτε ιθαγένειας;
Μον.1,25
Β)Με ποιόν τρόπο προσπαθεί ο αρθρογράφος να υποστηρίξει ότι όσα λέει ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα;
Μον.1,25
Β2.α)Στις υπογραμμισμένες προτάσεις ποιες είναι οι διαρθρωτικές λέξεις που χρησιμοποιούνται;τι δηλώνουν;
Μον.1,25.
Β)Στην  περίοδο  με έντονα γράμματα να αναφέρετε με ποιο τρόπο  συνδέονται οι προτάσεις μεταξύ τους.
Μον. 1,25.
Β3. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω δευτερεύουσες προτάσεις και το συντακτικό ρόλο τους.
Το ψήφισμα, που εγκρίθηκε με 560 υπέρ, 22 κατά και 44 αποχές,
       όσοι επενδύσουν 250.000 ευρώ μπορούν να αποκτήσουν άδεια παραμονής.
       όταν έφυγε,
       είναι αυτός που θα γεννηθεί σε χώρα
       που προκύπτει από το χθεσινό ψήφισμα είναι
μον.2,50
Β4.α) . η πλειοψηφία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου:ποιο σχήμα λόγου υπάρχει σε αυτή τη φράση;
Μον.1,25
Β)να δώσεις από ένα συνώνυμο και αντώνυμο των παρακάτω λέξεων:
Ενέκρινε
Πλειοψηφία
αποχές,
φίλου μου
τυχερός
μον. 1,25.
Γ.Παραγωγή γραπτού λόγου.
Ως συμμετέχοντες σε πρόγραμμα διευρωπαϊκής  συνεργασίας σχολείων της ευρωπαϊκής ένωσης γράφετε μία επιστολή προς τους ευρωβουλευτές της χώρας σας όπου υποστηρίζετε τους λόγους για τους οποίους η ευρωπαϊκή ένωση θα πρέπει με γνώμονα το συμφέρον της εκάστοτε χώρας  να είναι ανθρωποκεντρική  στις αποφάσεις της.
Μον.10.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου