Έκφραση-Έκθεση Γ΄ Λυκείου. Θέμα προς ανάλυση:


«Σας δίνεται η ευκαιρία, με αφορμή μια πολιτιστική εκδήλωση του σχολείου σας, να συναντήσετε έναν διανοούμενο. Ποιες σκέψεις σας θα του εκθέτατε σχετικά με το πώς πρέπει να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που απασχολούν σήμερα τη νεολαία; (Να καταγράψετε τις σκέψεις σας αυτές σ' ένα δοκίμιο πειθούς 500-600 λέξεων, το οποίο θα του επιδώσετε κατά τη συνάντησή σας.)».
Κύριε καθηγητά:
Σε ένα κόσμο στον οποίο ο ωφελισμός και ο ξεπεσμός των ηθικών αξιών ερμηνεύουν την κυριαρχία φαινομένων όπως είναι τα  ναρκωτικά,η έξαρση της βίας και της νεανικής εγκληματικότητας διανοούμενοι όπως εσείς μπορούν να συμβάλλουν στην απαγκίστρωση από τον ωφελιμισμό και στο προβάδισμα των ηθικοπνευματικών αξιών έναντι των υλικών υποπροϊόντων μέσα από την προβολή τέτοιων παραδειγμάτων τα οποία διέπονται από βαθιά ανθρωπιστική αντίληψη.
Γνωρίζετε ότι η σύγχυση,το άγχος και ο αποπροσανατολισμός των συγχρόνων νέων μπορούν να περιορισθούν εάν οι διανοούμενοι, οι  πνευματικοί άνθρωποι, μέσα από το έργο τους δώσουν απαντήσεις σε αιώνια ερωτήματα και διηνεκείς υπαρξιακές αναζητήσεις, παραπέμποντας σε διαχρονικά ιδανικά και αξίες. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθεί η βίωση ενός συναισθήματος εσωτερικής γαλήνης το οποίο είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη μιάς υγιούς δραστηριοποίησης μέσα στο κοινωνικό «γίγνεσθαι».
Η αποστασιοποίηση από τα κοινωνικά συλλογικά δρώμενα,η απάθεια που χαρακτηρίζει σε αρκετές περιπτώσεις τους νέους σε σχέση με τα κοινά,φαινόμενα που επικίνδυνα απλώνονται ανάμεσα στη σημερινή νεολαία, μπορούν να περιορισθούν μέσα από την αφύπνιση συνειδήσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών που αφορούν τον πάσχοντα και πλήσίον άνθρωπο.Αναμφίβολα οι πνευματικοί άνθρωποι που αντιπροσωπεύετε μπορούν να συμβάλλουν στην επίλυση σημαντικών κοινωνικών προβλημάτων (φτώχεια, ισόποση κατανομή εισοδήματος κ.λ.π) προτείνοντας με πολλούς τρόπους (άρθρα, έκδοση βιβλίων)συγκεκριμένες λύσεις, δίνοντας μάλιστα το δικό τους παρόν στους κοινωνικούς αγώνες.

Γνωρίζετε βέβαια ότι τα φαινόμενα της νόθης ψυχαγωγίας και της επιλογής δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια του ελευθέρου χρόνου που συνιστούν όχι υγιά ψυχαγωγία αλλά ψυχοκτονία,μπορούν να περιορισθούν με την παροχή ερεθισμάτων από την πλευρά των διανοουμένων ώστε να συμβάλουν στην αναβάθμιση των αισθητικών κριτηρίων των νέων. Θα μπορούσατε να ξανασυστήσετε την περίφημη  εκπαιδευτική τηλεόραση.Εκεί θα μπορούσαν να προβάλλονται ψυχωφελείς ταινίες, ενδιαφέρουσες επιστημονικές έρευνες ( τα περίφημα ντοκυμοντέρ) καθώς και να λαμβάνουν χώρα συζητήσεις που βοηθούν την ωρίμανση και τη μάθηση της νέας γενεάς.
Είναι σίγουρο ότι η αναβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου των νέων μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την κοινωνικοποίηση της γνώσης και την εκλαϊκευση επιστημονικών θεωριών. Θα πρέπει να γίνετε κομμάτι ηθικό του ευρύτερου λαού. Ο κόσμος ορέγεται να μάθει, όπως λέει και ο μεγάλος Αριστοτέλης. Θα μπορούσατε τόσα να εξηγήσετε στους απλούς ανθρώπους προκειμένου να καταλάβουν καλύτερα τον κόσμο σήμερα και τα έργα και τις ημέρες αυτών που κυβερνούν. Θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω σαν παράδειγμα το θέμα της ανθρωπιστικής παιδείας.  Οι μαθητές αλλά και οι γονείς θα πρέπει από έγκυρα χείλη να  μάθουν και να εμπεδώσουν την αναγκαιότητα της ανθρωπιστικής και εγκυκλοπαιδικής μόρφωσης η οποία και θα πρέπει να υπάρχει στα σχολεία.

Θα μπορούσατε να γίνετε πολύ σημαντικοί άνθρωποι ως πρότυπα για τη νέα γενεά. Οι νέοι σήμερα διψούν για πρότυπα, για ανθρώπους που θα ήθελαν να ακολουθήσουν και να μιμηθούν. Εσείς ως πνευματικοί άνθρωποι μπορείτε να γίνετε κάτι σαν το Σωκράτη με τους μαθητές του, οι οποίοι χάραξαν τον πνευματικό δρόμο ολόκληρης της ανθρωπότητας. Μπορείτε να δώσετε όραμα, όραμα και φαντασία ενός νέου κόσμου ο οποίος θα στηρίζεται στον άνθρωπο, στο πνεύμα του και στις αξίες του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr