Nεοελληνική Γλώσσα Β΄Γυμνασίου. Kείμενο 1 (Ενότητα 3η σχολικού βιβλίου). [Aν θέλεις έναν φίλο…]


– Έλα να παίξεις μαζί μου, της πρότεινε ο μικρός πρίγκιπας. Είμαι τόσο λυπημένος... – Δεν μπορώ να παίξω μαζί σου, είπε η αλεπού. Δεν είμαι εξη- μερωμένη. – Α, συγγνώμη, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Όμως, ύστερα από σκέψη, πρόσθεσε: – Τι πάει να πει «εξημερώνω»; – Εσύ δεν είσαι από εδώ, είπε η αλεπού, τι γυρεύεις; – Γυρεύω τους ανθρώπους, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Τι πάει να πει «εξημερώνω»; – Οι άνθρωποι, είπε η αλεπού, έχουν τουφέκια και κυνηγάνε... Με- γάλος μπελάς. Εκτρέφουν και κότες. Είναι το μόνο τους καλό. Κότες γυ- ρεύεις; – Όχι, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Γυρεύω φίλους. Τι πάει να πει «εξημερώνω»; – Είναι κάτι που έχει ξεχαστεί από καιρό, είπε η αλεπού. Σημαίνει «δημιουργώ δεσμούς...». – Δημιουργώ δεσμούς; – Βέβαια, είπε η αλεπού. Για μένα ακόμα δεν είσαι παρά ένα αγοράκι ολόιδιο μ’ άλλα εκατό χιλιάδες αγοράκια. Και δε σε χρειάζομαι. Κι ούτε εσύ με χρειάζεσαι. Για σένα δεν είμαι παρά μια αλεπού ίδια μ’ εκατό χιλιάδες άλλες αλεπούδες. Αν όμως μ’ εξημερώσεις, θα χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλο. Θα είσαι για μένα μοναδικός στον κόσμο, θα είμαι για σένα μοναδική στον κόσμο... – Αρχίζω να καταλαβαίνω, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Ξέρω ένα λουλούδι... νομίζω πως μ’ εξημέρωσε... – Πολύ πιθανόν, είπε η αλεπού. Βλέπει κανείς στη Γη τα πιο τρελά πράματα... – Α, δεν είναι στη Γη, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Η αλεπού φάνηκε πολύ παραξενεμένη: – Σ’ έναν άλλο πλανήτη; – Ναι. – Υπάρχουν κυνηγοί σ’ εκείνο τον πλανήτη; – Όχι. – Ενδιαφέρον. Και κότες; – Όχι. – Τίποτα δεν είναι τέλειο, αναστέναξε η αλεπού. Όμως η αλεπού ξαναγύρισε στην προηγούμενη σκέψη της: – Η ζωή μου είναι μονότονη. Κυνηγάω κότες, οι άνθρωποι με κυνηγάν. Όλες οι κότες μοιάζουν κι όλοι οι άνθρωποι μοιάζουν. Γι’ αυτό λοιπόν, βαριέμαι λίγο. Αν όμως μ’ εξημερώσεις, η ζωή μου θα γίνει ηλιόλουστη, θ’ αναγνωρίζω το θόρυβο ενός βήμα τος διαφορετικού απ’ όλα τ’ άλλα. Τα άλλα βήματα θα με κά νουν να κρύβομαι κάτω απ’ τη γη. Το δικό σου, σαν μουσική, θα με τραβάει έξω απ’ τη φωλιά μου. Κι έπειτα κοίτα. Βλέπεις εκεί πέρα, τα χωράφια με το στάρι; Δεν τρώω ψωμί. Το στάρι για μένα είναι άχρηστο. Τα χωράφια με το στάρι δε μου θυμίζουν τίποτα. Κι αυτό είναι λυπηρό. Όμως εσύ έχεις μαλλιά χρυσαφέ νια. Θα είναι υπέροχο λοιπόν όταν θα με έχεις εξημερώσει. Το στάρι, που είναι χρυσαφένιο, θα μου θυμίζει εσένα. Και θα μ’ αρέσει ν’ ακούω τον άνεμο μέσα στα στάχυα... Η αλεπού σώπασε και κοίταξε ώρα πολλή το μικρό πρίγκιπα.

-Σε παρακαλώ εξημέρωσέ με, είπε.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ.
1.Να γράψετε την περίληψη του κειμένου (100 λέξεις).
2.Να μετατρέψετε τις παρακάτω προτάσεις από την ενεργητική στην παθητική φωνή και το αντίστροφο:
Α. . Αν όμως μ’ εξημερώσεις.
Β. Βλέπει κανείς στη Γη τα πιο τρελά πράματα.
Γ. κρύβομαι κάτω απ’ τη γη.
Δ.Η αλεπού κοίταξε ώρα πολλή το μικρό πρίγκιπα.
3.Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Ενεργητική φωνή
Παθητική φωνή
Ενεστώτας
Κυνηγώ

Παρατατικός


Εξακολουθητικός μέλλοντας

Θα κυνηγιέμαι
Συνοπτικός μέλλοντας


Αόριστος


Παρακείμενος


Υπερσυντέλικος


Συντελεσμένος μέλλοντας






4. «-Σε παρακαλώ εξημέρωσέ με, είπε.».
Πώς εννοεί η αλεπού αλλά και ο μικρός πρίγκιπας την «εξημέρωση»; Να γράψεις μία σχετική παράγραφο έως 100 λέξεις.
Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου