Σχέδιο μαθήματος,Λατινικά Β΄Λυκείου.




Λατινικά Β΄Λυκείου.

Σχεδιάγραμμα,τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος  1.

Ο εξόριστος ποιητής.

Διδάσκω  την κλίση της πρώτης συζυγίας των λατινικών ρημάτων.Αλλά και το sum

Exulo                                              sum                         

Exulas                                             es

Exulat                                              est

Exulamus                                        sumus

Exulatis                                           estis

Exul ant.                                          sunt

Oι μαθητές με βάση τις καταλήξεις του ρήματος επικεντρώνονται στον προσδιορισμό όλων των ρημάτων του κειμένου,ώστε να προσχωρήσουν στη σύνταξη και στην τελική μετάφραση του κειμένου:

Ovidius exulat.

Ovidius scriptitat

Ovidius desiderat

Ovidius narrat

Curae et miseriae excruciant

Ovidius repugnant

Musa est.

H διδασκαλία και της πρώτης κλίσης των ουσιαστικών,με επικεντρωμένο το ενδιαφέρον των μαθητών στις καταλήξεις αυτής της κλίσεως θα βοηθήσει στην ολοκληρωμένη σύνταξη και κατανόηση του κειμένου μιάς και θα ολοκληρώσει την εύρεση του αντικειμένου και την πλήρη μετάφραση.

Terra                                terrae

Terrae                              terrarum

Terrae                              terris

Terram                             terras         

Terra                                 terrae

Terra                                 terris.

Με αυτόν τον τρόπο προσδιορίζονται ως αντικείμενα των ρημάτων σε πτώση αιτιατική οι λέξεις

Epistulas,Romam,fortunam,poetam.

Eπίσης μέσα από τη διδασκαλία του sum ανακαλύπτονται και τα κατηγορούμενα:

Plenae,amica.

Διδάσκουμε και τους ομοιόπτωτους οι οποίοι εύκολα αναγνωρίζονται(Pontica,adversam,barbaris,gelida,unica).

Eπίσης εισάγουμε και τον τρόπο των πλαγίων πτώσεων.Όπως και στα αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά οι πλάγιες πτώσεις έχουν επιρρηματική δυναμική.Ειδικά η αφαιρετική κάνει ότι  και η δοτική στα αρχαία Ελληνικά.Είναι η πτώση επιρρηματικού προσδιορισμού(τόπου,τρόπου,μέσου κ.λ.π).

In terra(εμπρόθετος στάσης σε τόπο).

Romam(αιτιατική κατεύθυνσης προς τόπο)

De incolis,de terra(εμπρόθετες αφαιρετικές της αναφοράς)

Epistulis(αφαιρετική του οργάνου).

 Ασκήσεις.

1.Συμπληρώστε τους πίνακες με τους τύπους που λείπουν:

Eνικός αριθμός.



Ον

terra







Γεν









Δοτ









Αιτ



epistulam





Κλητ









Αφαιρ









Πληθυντικός αριθμός.



Ον





poetae



Γεν









Δοτ









Αιτ









Κλητ









Αφαιρ







amicis



2.Συμπληρώστε τα κενά στους παρακάτω πίνακες.





Ego=εγώ



exulo





Tu=εσύ

desideras







Ille=αυτός









Nos=εμείς





sumus



Vos=εσείς







Scriptitatis.

Illi=αυτοί.











3.Να αντιστοιχήσετε τις δύο στήλες.

1.epistula                                                 a.αφαιρετική ενικού

2.fortunam                                              β.γενική πληθυντικού

3.de terra                                                 γ.δοτική ενικού

4.querelarum                                          δ.αφαιρετική πληθυντικού

5.epistulis                                                 ε. αιτιατική πληθυντικού

                                                                   Στ.αιτιατική ενικού

                                                                   Ζ.ονομαστική ενικού

                                                                   Η.Ονομαστική πληθυντικού.

4.Να κλίνεις την πρόταση:

Οvidius poeta in terra pontica exulat.



Β.Δ.Μακρυπούλιας

Φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr