Nέα Ελληνικά κείμενα Β΄Γυμνασίου. Ζώρζ Σαρή «και πάλι στο σχολείο».



Θέμα του κειμένου είναι η επιστροφή στο σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές και η πρώτη ανταλλαγή των εμπειριών του καλοκαιριού ανάμεσα στις συμμαθήτριες μιάς τάξης κάποιας σχολής θηλέων με οικοτροφείο.
Ενότητες του κειμένου:
1.Η τάξη γιορτάζει….και ήταν η πρώτη μέρα στο σχολείο πανηγύρι…(Η ανταλλαγή των πρώτων εντυπώσεων από τις καλοκαιρινές διακοπές).
2. Όταν μπήκε στην τάξη…που φτερούγιζαν γύρω τους…(Η πρώτη σχολική ώρα με την αγαπημένη καθηγήτρια).
Θεματικές ενότητες του έργου:
1.Οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους με το σχολείο και τους καθηγητές τους.
-Σχέσεις των μαθητριών μεταξύ τους: Τα κορίτσια αποτελούν μία όμορφη παρέα παρόλο το γεγονός  ότι υπάρχουν ανάμεσά τους πολλές διαφορές και διαφοροποιήσεις.
-Σχέσεις με το σχολείο και τους καθηγητές: Οι σχέσεις είναι άριστες και μάλιστα διέπονται από τον ανάλογο σεβασμό.
-το οικονομικό επίπεδο των μαθητριών: Οι μαθήτριες είναι γόνοι ιδιαιτέρως ευκατάστατων οικογενειών (πλουσιοκόριτσα).
Στόχος του συγγραφέως:

Στόχος της συγγραφέως είναι να προσφέρει αναμνήσεις από τα ξέγνοιαστα μαθητικά χρόνια και κυρίως  να αναφερθεί στις συνθήκες και στις συζητήσεις των συμμαθητριών στη σχολή θηλέων κατά την πρώτη ημέρα επανέναρξης των μαθημάτων μετά την καλοκαιρινή ραστώνη.
ΑΦΗΓΗΜΑΤΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ.
Η αφήγηση είναι χρονολογική και τα γεγονότα αναφέρονται γραμμικά με τη σειρά κατά την οποία συνέβησαν.
Ο χώρος εκτύλιξης των γεγονότων είναι η Αθήνα και μάλιστα η σχολή θηλέων στην οποία φοιτούν οι κοπέλες.
Ο αφηγητής είναι εξωδιηγηματικός , αμέτοχος στην όλη ιστορία την οποία αφηγείται και περιγράφει.
Σε πολλά σημεία του κειμένου έχουμε το διάλογο αλλά και  την  έντονη θεατρικότητα, διότι τα συναισθήματα και οι πράξεις των κοριτσιών είναι τόσο έντονες ώστε θα μπορούσαν να δώσουν ρόλους σε θεατρικά έργα.
ΚΡΙΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ.
-Η διάθεση των κοριτσιών είναι άριστη, πειράζονται και περνούν καλά μεταξύ τους. Η παρέα και η φιλική συμπεριφορά και χαρά τίθεται υπεράνω του σχολείου, εξάλλου είναι και η πρώτη ημέρα στο σχολείο.
-Σαφέστατα το οικονομικό επίπεδο των μαθητριών έχει το δικό του ρόλο σε όλη τη συμπεριφορά των νεαρών  μαθητριών.Νοιώθουν πλήρεις σε σχέση με την οικογένειά τους και σε σχέση με όλα όσα χρειάζονται ώστε να είναι επιτυχημένες στο σχολείο. Αυτό τις ανεβάζει ψυχολογικά ώστε να φέρονται  όμορφα μεταξύ των.
-Οι αφηγηματικές δομές είναι μεικτές (διάλογος – αφήγηση και περιγραφή ).
Ασκήσεις.
1.πώς παρουσιάζονται στο απόσπασμα οι σχέσεις των μαθητριών μεταξύ τους;
2. «Έτσι το φθινόπωρο του 1889, πρωτάκι ο Νίκος Καζαντζάκης το κρατά από το χέρι ο πατέρας του και το πηγαίνει στο πρότυπο δημοτικό σχολείο που βρίσκεται κοντά στην εκκλησία του Αη Μηνά. Το σχολείο του είναι παλιό με μια φαρδιά αυλή με τέσσερις μεγάλες καμάρες στις γωνιές κι ένα κατασκονισμένο πλατάνι στη μέση. Πληρώνει ο Καπετάν Μιχάλης το εισιτήριο, δέκα γρόσια, το γράφει ο δάσκαλος Μιχάλης Πατερόπουλος και αρχίζει μία εξαιρετική μαθητική πορεία. Ο δάσκαλός του είναι γεροντάκος, κοντός, αγριομάτης με κρεμαστά μουστάκια με μια βέργα στο χέρι κι εδώ και χρόνια το καθήκον του είναι να διδάσκει τα παιδιά τα πρώτα τους γράμματα. Περιγράφοντας ο Καζαντζάκης την κατάσταση που επικρατούσε στην πρώτη τάξη δημιουργεί έντονα συναισθήματα οίκτου για όσα υπέφεραν οι μικροί μαθητές από το βάναυσο δάσκαλό τους.». Συγκρίνοντας το κλίμα της εκπαίδευσης που περιγράφει ο Καζαντζάκης  με το κείμενο της Σαρή να επισημάνετε ομοιότητες και διαφορές.
Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr