Νεοελληνική Γλώσσα Α΄Γυμνασίου. Τρόπος αναλύσεως κειμένων.



Αναλύουμε το κείμενο ως ακολούθως:
1.Σημειώνουμε τον πομπό και το δέκτη.
2.Σημειώνουμε το μήνυμα (τις ιδέες και τις αξίες του κειμένου υπό τη μορφή θεματικών προτάσεων).Συνήθως το κεντρικό μήνυμα  του κειμένου ευρίσκεται στην πρώτη θεματική περίοδο του κειμένου.
3.Κατανοούμε τους τρόπους ανάπτυξης των παραγράφων.
4. Σημειώνουμε τα επιχειρήματα και τα τεκμήρια.
5. Κατανοούμε τις αιτίες, τις λύσεις και το σκοπό του κειμένου.
6. Επισημαίνουμε το επικοινωνιακό πλαίσιο του κειμένου (επιστημονικό,αθλητικό,δικονομικό,κ.λ.π).
Εφαρμογή.
Κείμενο 1 σελ.40.
Βασικές ιδέες του κειμένου:
1.Υπάρχει η όμορφη Σαλαμίνα.
2.Παρατηρείται άναρχη οικοδόμηση στη Σαλαμίνα.
3.Το τοπίο είναι όμορφο συνάμα και μελαγχολικό.
4.Το τοπίο αναμφισβήτητα είναι πολύ όμορφο.

Βασικός σκοπός  του άρθρου.
Ο συγγραφέας θέλει να επισημάνει την ομορφιά της Σαλαμίνας αλλά συγχρόνως να καταδείξει ότι αυτή η ομορφιά καλεί τους ανθρώπους να επισκεφθούν τον τόπο ο οποίος μπορεί όμορφα να αναπτυχθεί μιάς και έχει πολλά να προσφέρει στους επισκέπτες.
Επιχειρήματα:
Δίδονται τα ονόματα των τόπων οι οποίοι αποτελούν παραθεριστικούς οικισμούς (τεκμήριο).
Τα αγκυροβολημένα καράβια προσφέρουν την μελαγχολική τους ομορφιά στον τόπο.
Οι ήσυχες κυματόβρεχτες βαρκούλες προσφέρουν και αυτές τη δική τους ομορφιά στον τόπο (τεκμήριο).
Ασκήσεις:
1.Να δώσεις τρία βασικά επιχειρήματα- ιδέες του κειμένου 2 στη σελίδα 41.
2. «Ο ψαράς γύρισε στην καλύβα του με την καρδιά του ραγισμένη από το χαμό της συντρόφου του».Με βάση αυτή τη θεματική πρόταση να γράψετε μία παράγραφο έως 100 λέξεις.
3. Να γράψετε προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις:
Κυνηγάνε
Αστοχούν
Στρογγυλοκάθεται
Λεύγες
Κουπαστή.
Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr