Nεοελληνική γλώσσα Α΄Γυμνασίου. Γράφοντας παράγραφο.Πολυτροπικός λόγος.



Θέμα: Σύγκριση γραπτού και προφορικού λόγου.
Θεματική πρόταση: Αναμφίβολα υπάρχουν κάποιες σημαντικές διαφορές ανάμεσα στον προφορικό και γραπτό λόγο.
Λεπτομέρειες:
1η πρόταση: Ο γραπτός λόγος παραμένει στο νού μας,και αν τον ξεχάσουμε τον επαναφέρουμε μελετώντας τον.
2η πρόταση:     Είναι  ο λόγος ο οποίος στηρίζει το εκπαιδευτικό σύστημα, διότι αυτός μεταβιβάζεται μέσα από τα βιβλία από την  μία γενεά στην επομένη.
3η πρόταση:   Ο γραπτός λόγος δημιούργησε τις επιστήμες και τον πολιτισμό,είναι ο λόγος της διατύπωσης και των συμπερασμάτων, όλα αυτά βοηθούν στο να εξελιχθεί ο άνθρωπος και τα δημιούργήματά του.
4η πρόταση:   Ο προφορικός λόγος όμως είναι ο λόγος της ελευθερίας, είναι ανεπιτήδευτος λόγος.
5η πρόταση:  Ο προφορικός λόγος δεν περιορίζεται, παραμένει ανοικτός και πάντα προσφέρει ιδέες και αξίες οι οποίες όμως συχνά λησμονούνται (εάν δεν μετατραπούν σε γραπτές σημειώσεις).
6η πρόταση: Ο προφορικός λόγος είναι πιο άμεσος και πιο αληθινός από το γραπτό λόγο,πιο προσωπικός,είναι ο επικοινωνιακός λόγος ο οποίος συνδέει και φέρει κοντά τους ανθρώπους.
Κατακλείδα: Σε κάθε περίπτωση και τα δύο είδη λόγου είναι απαραίτητα προκειμένου ο άνθρωπος και την επικοινωνία του να αναπτύξει αλλά και τις επιστήμες καθώς και την εκπαιδευτική διαδικασία.
Σχέδιο επιστολής.

Προσφώνηση:  Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε του Διοικητικού Συμβουλίου, φίλε Δημήτρη κ.λ.π.
1ο μέρος: Ευχές, επιθυμίες.
2ο μέρος: Αιτία γραφής, γιατί γράφω την επιστολή, τι επιδιώκω.
3ο μέρος: Συμπέρασμα,αποφώνηση (Με τιμή,με εκτίμηση κ.λ.π).
Παράδειγμα:
Αξιότιμε κύριε υπουργέ:
Ως απόφοιτος Λυκείου και με βάση τις εμπειρίες μου επιθυμώ να σας εκφράσω τις απόψεις μου για τις αλλαγές….επιζητώντας να συμβάλω στην αναβάθμιση του περιεχομένου και των λειτουργιών του. Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω (συνεχίζουμε σε γ΄πρόσωπο όταν χρειάζεται να εκθέσουμε επιχειρήματα …Στη συνέχεια θεωρώ απαραίτητο να σας αναφέρω…).
Με τιμή…
        Πολυτροπικά κείμενα ονομάζονται τα κείμενα που εκτός από το γραπτό λόγο (γλωσσικός κώδικα) χρησιμοποιούν και σήματα από άλλους κώδικες για να μεταδώσουν τα μηνύματά τους. Για παράδειγμα μέσα σε ένα γραπτό κείμενο, εκτός από το λεκτικό μέρος, δηλαδή τις λέξεις, μπορούμε να συναντήσουμε και άλλα σήματα, από άλλους κώδικες, όπως είναι κάποιο σήμα που δηλώνει τον «κίνδυνο». Αν αδιαφορήσουμε για αυτά τα άλλα σήματα, τότε δεν έχουμε «διαβάσει» πλήρως και ολοκληρωμένα το μήνυμα. Κάτι μας διέφυγε. Η ασταμάτητη εξέλιξη της ηλεκτρονικής τεχνολογίας μας παρέχει πάρα πολλές δυνατότητες να φτιάξουμε τέτοια κείμενα, για παράδειγμα στέλνοντας μηνύματα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή το κινητό μας με λέξεις και διάφορα σήματα.

        Η επικοινωνία μέσω πολυτροπικών κειμένων ονομάζεται πολυτροπική επικοινωνία.

Ασκήσεις.
1. Να γράψετε μία επιστολή ως μαθητική τάξη προς το Δήμαρχο της Πόλης σας προκειμένου να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες βαφής και περιποίησης του σχολικού χώρου.
2.Ποιοί κώδικες επικοινωνίας υπάρχουν στο παρακάτω κείμενο;
Η αρχική αρχαιοελληνική ονομασία Πολιτεία σημαίνει το δόγμα και τον χαρακτήρα μιας πολιτικής κοινωνίας, δηλαδή το πολίτευμά της. Το όνομα συναντάται πρώτη φορά στα Πολιτικά του Αριστοτέλους,[3] ενώ το έτερο όνομα «Περὶ δικαίου» πιθανώς προσετέθη κατά τον πρώτο αιώνα από τον Θράσυλο (ο οποίος και χώρισε την πολιτεία σε δέκα βιβλία, όχι κατά νόημα αλλά κυρίως κατά μέγεθος ώστε να χωρούν στους παπύρους της τότε εποχής). Σχετικά με τον δεύτερο τίτλο, αξίζει να σημειωθεί ότι δεν αναφέρεται στα καλύτερα των χειρογράφων. Στα λατινικά ονομάστηκε Res Publica που σημαίνει "καθεστώς διαχείρισης των δημοσίων πραγμάτων". Η λατινική ορολογία ταυτιζόταν με τη Ρωμαϊκή Δημοκρατία, αν και δεν πρόκειται για ένα έργο το οποία αναφέρεται στην έννοια της δημοκρατίας, όπως γίνεται αντιληπτή στο σύγχρονο πλαίσιο του όρου.
3. Να δώσεις συνώνυμα των παρακάτω λέξεων:
Μετασχηματίζω
Μετουσιώνω
Μεταβάλλω
Ανακαινίζω.
Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr