Έκθεση-Έκφραση Γ΄Λυκείου. Θέμα προς ανάπτυξη:Σε μία ημερίδα στο πνευματικό κέντρο του δήμου σας με θέμα: «Ευρώπη και Ειρήνη» αναλαμβάνετε ως εκπρόσωπος του σχολείου σας να εκφωνήσετε μία ομιλία.Αφού παρουσιάσετε τις επιπτώσεις του πολέμου να αναφερθείτε στους τρόπους με τους οποίους η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να αποτελέσει ουσιαστικό παράγοντα παγίωσης της παγκόσμιας ειρήνης (500-600 λέξεις).




Πρόλογος.
Αξιοποιώντας την ευκαιρία που μου δίνεται , θα ήθελα  και εγώ ως εκπρόσωπος του σχολείου μου να διατυπώσω κάποιους προβληματισμούς σχετικά με τις καταστροφικές διαστάσεις του πολέμου και το ρόλο της ευρωπαϊκής κοινότητας σε αυτό το μείζονος σημασίας θέμα. Η εποχή μας χαρακτηρίζεται ως εποχή των έντονων αντιφάσεων. Ο κόσμος ενοποιήθηκε μέσα από τον εκμηδενισμό των αποστάσεων,την προσέγγιση και την επικοινωνία των λαών.Το γεγονός όμως αυτό δεν στάθηκε ικανό να αποτρέψει την τραγωδία και τη θηριωδία των πολέμων που αποτελούν μόνιμη απειλή για το μέλλον της ανθρωπότητας. Είναι λοιπόν ανάγκη να προστατεύσουμε τις επερχόμενες γενεές από αυτή την καταστροφική περιπέτεια κυρίως με τη συμβολή των κρατών και των διεθνών θεσμών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία προήλθε από τη συνειδητοποίηση της ανάγκης για ειρηνική συνύπαρξη των λαών μετά την τραγική εμπειρία των δύο Παγκοσμίων  πολέμων , επιβάλλεται  να αποτελέσει βασικό παράγοντα σταθεροποίησης της παγκόσμιας ειρήνης.
Κυρίως Μέρος.
Α ζητούμενο : Συνέπειες του πολέμου.

Οι μαζικοί θάνατοι των ανθρώπων , οι τραυματισμοί οι αναπηρίες , τα πλήγματα στην υγεία και σωματική ακεραιότητα πληθυσμών οδηγούν σε δημογραφική αλλοίωση.
Όλες οι παραγωγικές δυνάμεις και υποδομές  που με κόπο αποκτήθηκαν σε περίοδο ειρήνης καταστρέφονται  ή παραμελούνται με επακόλουθο την εξαθλίωση ή την πείνα.
Το φυσικό περιβάλλον καταστρέφεται με τη χρήση των υπερσύγχρονων πυρηνικών όπλων και οι αρνητικές συνέπειες είναι μακροχρόνιες. Η μόλυνση και του αέρα και του νερού  και του εδάφους είναι τόσο εκτεταμένη ώστε απαιτεί πολύ μακρά περίοδο για να αναστραφεί.
Ανυπαρξία πολιτικής οργάνωσης και ομαλότητας , διαφθορά κυβερνήσεων , απουσία κρατικής μέριμνας και αδυναμία εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας.
Η δημοκρατική τάξη και ασφάλεια καταρρέουν αφού οι συνθήκες που επικρατούν στο κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον ενισχύουν τις τάσεις αυταρχισμού και την καταπάτηση των ανθρωπίνων  δικαιωμάτων.
Πνευματικός σκοταδισμός και ανάσχεση της πνευματικής προόδου , στασιμοτητα στην εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας και ανάκαμψη του πολιτισμού σε όλες τις εκφάνσεις του.
Άνθρωποι κατεστραμμένοι ψυχικά μεταφέρουν τις επώδυνες εμπειρίες  τους σε όλη τους τη ζωή.
Στον πόλεμο ο άνθρωπος παραμερίζει τη λογική και την ευαισθησία και κινείται και ωθείται από το αίσθημα  της επιβίωσης,και την  επιβολής σε παραλογισμό, σε πράξεις απίστευτης ωμότητας και εκδικητικής μανίας. Οι αξίες που χαρακτηρίζουν την ειρηνική ζωή όπως η φιλία  και η αλληλεγγύη καταλύονται και τη θέση τους παίρνουν το μίσος και η καχυποψία. Όπως εύστοχα είπε ο Θουκυδίδης «ο  πόλεμος είναι ο δάσκαλος της βίας».
Β ζητούμενο: Τρόποι διασφάλισης της ειρήνης από την Ευρωπαϊκή   Ένωση.
Να προωθήσει διμερείς ή ευρύτερες συμφωνίες για τον περιορισμό των εξοπλισμών και τον σταδιακό αφοπλισμό ξεκινώντας από τα πυρηνικά όπλα.
Να ευνοήσει μια εξισωτική κατανομή του παραγόμενου πλούτου με στόχο τον περιορισμό του χάσματος ανάμεσα στις φτωχές και πλούσιες χώρες.
Να  καθιερώσει στις διεθνείς σχέσεις αρχές  ισοτιμίας κα σεβασμού στον πολιτισμό και στις παραδόσεις και των άλλων λαών  συμβάλλοντας στον περιορισμό του ηγεμονισμού από την πλευρά των ισχυρών.
Να ενισχύσει το κύρος και το ρόλο των διεθνών οργανισμών με την εξασφάλιση των μέσων που θα  τους επιτρέψουν να  αναλάβουν και να προωθήσουν αποτελεσματικότερα το δύσκολο έργο της ειρήνευσης.
Αντιμετώπιση των εθνικών  διαφορών με διάθεση συννενόησης και αμοιβαίων υποχωρήσεων.
Διαμόρφωση κοινής πολιτικής στο μείζον  ζήτημα της ειρήνης ώστε να αυξάνεται η δύναμη επιρροή της  ευρωπαϊκής ένωσης σε διεθνές επίπεδο και να αποτρέπονται οι διχασμοί και οι εσωτερικές συγκρούσεις.
Να διαδραματίσει μεσολαβητικό ρόλο για την παγίωση της ειρήνης σε περιοχές όπου υπάρχουν εστίες πολέμου.
Μέσα από την παιδεία των λαών της Ευρώπης πρέπει να εκλείψουν «η ιστορία του μίσους» και τα κακώς εννοούμενα σωβινιστικά στερεότυπα και να καλλιεργηθεί πνεύμα συνεργασίας αλληλεγγύης και ανεκτικότητας.Ο Θεσμός της εκπαίδευσης σε κάθε ευρωπαϊκό κράτος θα πρέπει να έχει ως στόχο τη διαμόρφωση ελεύθερων, κριτικών και σκεπτομένων πολιτών με πίστη στις αρχές και  τις αξίες της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Επίλογος.
Ο πόλεμος αποτελεί  την πιο τραγική ανθρώπινη περιπέτεια , μία απόλυτη καταστροφή για λαούς , είτε βρίσκονται στην πλευρά των νικητών είτε και στην πλευρά των ηττημένων. Η εξασφάλιση των προϋποθέσεων για την παγκόσμια ειρήνευση αποτελεί υποχρέωση όλων και παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν για την ευόδωση του έργου αυτού κρίνεται απαραίτητη η ανάληψη πρωτοβουλιών τόσο από τη διεθνή κοινότητα όσο και από τα κράτη και τους λαούς.
                                                                        Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας.
Πηγή: Ορόσημο.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου