Έκθεση-Έκφραση Γ΄Λυκείου. Θέμα προς ανάπτυξη: «Στις μέρες μας η διαφήμιση στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη συνδρομή των επιστημών και των νέων τεχνολογιών πλήττοντας ποικιλοτρόπως την ελευθερία των ανθρώπων. Σε ένα άρθρο (500-600 λέξεις) που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα προβληματίζεστε για τις επιπτώσεις της διαφήμισης στην ελευθερία του σύγχρονου ανθρώπου και προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορείτε να προστατευθείτε από αυτές».



Η  διαφημιστική δυναστεία της τεχνολογίας και της επιστήμης.

Αναμφίβολα  ζούμε στην εποχή της επιστήμης και της τεχνολογίας, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό ώστε αυτές οι ανθρώπινες κατακτήσεις να έχουν  αντικαταστήσει την έννοια και τη δυναμική του θεού. Έχουν σε μεγάλο βαθμό περιβληθεί με τις έννοιες της πίστης και της λατρείας, της τυφλής υπακοής και της πλήρους πειθούς σε όσα λένε και επιτάσσουν. Ο συνδυασμός της επιστήμης και της τεχνολογίας με τη διαφήμιση και την εμπορευματοποιημένη εποχή μας συνιστά αναντίρρητα μία νέα ανθώπινη δυναμική η οποία όμως προκειμένου να παραμείνει επωφελής για την κοινωνία και τον άνθρωπο δεν  θα πρέπει να υπερβεί τα όρια του χρήσιμου και του μέτρου.
Μπροστά στα ΜΜΕ και στο διαδίκτυο έχουν καταργηθεί τα  όρια της αστικής και αγροτικής ζωής. Όλοι οι άνθρωποι ανεξάρτητα του τόπου διαμονής τους έχουν πρόσβαση στην τεχνολογία και στην απίστευτη διάχυση της πληροφορίας. Οι διαφημιστικές εταιρείας προσαρμόζοντας τα μηνύματά τους στους ανθρώπους όλων των ηλικιών και τόπων διαμονής , όλων των αναγκών και απαιτήσεων , χρησιμοποιούν  την τεχνολογία ώστε να συζητούμε για πραγματικό βομβαρδισμό διαφημιστικών μηνυμάτων. Οι άνθρωποι ζώντας σε μία εποχή  όπου η υλικότητα και η μαζική παραγωγή αγαθών κυριαρχεί παρασύρονται , γεννούν όλο και περισσότερες   επίπλαστες  ανάγκες σε τέτοιο βαθμό ώστε να  ορίζουμε ένα νέο όρο που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους αυτόν του «διαφημιστικού εθισμού».

Αποκλεισμένος ο άνθρωπος από τη φύση και το βαθύτερο εαυτό του νοιώθει άμεσα εξαρτημένος από την επιστήμη, ειδικά κλεισμένος μέσα στην πόλη και  στην αγχωτική καθημερινότητά της. Οι διαφημιστικοί ταγοί δεν χάνουν την ευκαιρία, και συνδυάζουν τα διαφημιστικά τους προϊόντα με σύγχρονες επιστημονικές ανακαλύψεις οι οποίες υπόσχονται ίαση, μακροζωΐα και καλοπέραση. Το τάδε προϊόν θεραπεύει από την δείνα ασθένεια, λίγοι είναι αυτοί οι οποίοι σκέπτονται ότι δεν θα μάθεις από τους διαφημιστικές για την υγεία σου αλλά από τους γιατρούς. Η επιστήμη, ως ταξινόμηση και νόμοι, αρκετές  φορές συνδυάζεται με τη διαφήμιση και πραγματικά χειραγωγεί τους ανθρώπους.Ποιός άνθρωπος δεν θα αγοράσει ένα προϊόν , προσεκτικά διαφημιζόμενο και επιστημονικά δοκιμασμένο το οποίο υπόσχεται ότι θα προσφέρει  το ιδανικό σώμα στον αγοραστή;
Απέναντι σε αυτή την τυραννική πολλές  φορές κατάσταση ο άνθρωπος θα πρέπει να προτάξει την κριτική του ικανότητα ως απόρροια παιδείας και σοβαρής ενημέρωσης.
Οι κρατικοί υπεύθυνοι επιτέλους θα  πρέπει να εφαρμόσουν τους κανόνες του σωστού ανταγωνισμού και της διαφημιστικής δεοντολογίας. Η τεχνολογία και η επιστήμη  δεν  θα πρέπει να γίνεται αρωγός στην εμπορευματοποίηση της εποχής και στην χειραγώγηση των αδυνάτων καταναλωτών. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες διαφημιστικής δεοντολογίας οι οποίοι στηρίζονται στο ότι θα πρέπει να διαφημίζεται το προϊόν ως τέτοιο, σε σχέση με όσα πραγματικά προσφέρει χωρίς να χρησιμοποιεί την παντοδυναμία της τεχνολογίας και της επιστήμης η οποία φέρει σε ανίσχυρη θέση τον καταναλωτή.
Απέναντι όμως στο κράτος ευρίσκεται ο κριτικός άνθρωπος. Αυτός ο οποίος μέσα από την παιδεία πρώτα προς τον εαυτό του και έπειτα προς αυτά που προσφέρονται από τις διαφημίσεις ταξινομεί και πραγματικά ελέγχει τις ανάγκες του. Επίσης γνωρίζει και  ταξιθετεί τη ζωή του και τη δράση του. Η διαφήμιση είναι κάτι το επικουρικό, είναι ικανοποίηση αναγκών. Όταν το άτομο χρειασθεί γιατρό θα απευθυνθεί στην επιστήμη και όχι στα προσφερόμενα προϊόντα  μέσα από τη διαφήμιση.Επίσης ο εκπαιδευμένος καταναλωτής ο οποίος ξοδεύει  για να ζεί όσα πρέπει μαθαίνει ότι με βάση τις πραγμαιτκές του ανάγκες δεν θα παρασύρεται από την καταιγιστική διά της τεχνολογίας διαφήμιση. Ας θυμηθούμε τη φράση του Σωκράτους «όταν  πηγαίνω στις αγορές βλέπω πράγματι πόσα πράγματα δεν χρειάζομαι».
Σε κάθε περίπτωση η οικογένεια και το σχολείο μπορεί να διαπλάσει το άτομο το ολιγαρκές αυτό που θα μπορεί να αυτοελέγχει τη ζωή του και τις ανάγκες του. Ο άνθρωπος μέσα από την οικογένεια και το σχολείο μπορεί να μάθει ότι η επιστήμη και η τεχνολογία χρησιμεύουν στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας και όχι στη γιγάντωση του ούτως  ή άλλως απειλητικού τέρατος του εμπορευματισμού.
Εν κατακλείδι συνδυαζόμενη η επιστήμη και η τεχνολογία  με το διαφημιστικό γίγαντα πολλές φορές φοβίζει και κατευθύνει βασανιστικά στους ανθρώπους, όχι μόνο πείθοντάς τους για την άμεση αγορά των προϊόντων αλλά και για όλο και περισσότερες επίπλαστες ανάγκες και αγορές. Το ανθρώπινο υποκείμενο μέσα από την παιδεία και την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας θα πρέπει να διακρίνει τις ανάγκες του, τη σωστή πηγή των πληροφοριών  του και τη διαφημιστική παραπληροφόρηση. Διαχωρίζοντας και φιλτράροντας το διαφημιστικό μήνυμα θα πρέπει να το αποκόπτει από τηνεπιστήμη και τηντεχνολογία οι οποίες πολλές φορές δεν έχουν σχέση με τις καθημερινές μας ανάγκες αλλά με σοβαρά θέματα υγείας και μόρφωσης.
Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου