Αρχαία Ελληνικά Β΄Λυκείου. Σοφοκλέους Αντιγόνη. Στιχ. 304-318.



Μετάφραση:
Κρ: Εάν όμως σέβομαι ακόμη το Δία ( ο Δίας δέχεται από μένα σεβασμό) /καλά κατάλαβέ το/στο λέω με όρκο/ αν δεν ανακαλύψετε και δε φέρετε στα μάτια μου μπροστά / αυτόν που με τα ίδια του τα χέρια του έκανε τούτη την  ταφή/δε θα΄ναι αρκετός για σας ο Χάρος μόνος/ μέχρι που κρεμασμένοι ζωντανοί/ να φανερώσετε πώς έγινε αυτή η αποκοτιά (προσβολή) για να μάθετε από πού πρέπει να βγάζετε το κέρδος και από δώ και πέρα από εκεί να το αρπάζετε/ και για να καταλάβετε ότι δεν πρέπει να αγαπάτε  να κερδίζετε από παντού/γιατί μπορείς να δείς από τα παράνομα κέρδη οι πιο πολλοί να χάνονται παρά να χουν σωθεί.
Φυλ: Θα με αφήσεις  κάτι να πώ ή έτσι μεταβολή να κάνω και να φύγω;
Κρ: Δεν καταλαβαίνεις ότι και τώρα που μιλάς με ενοχλείς;
Φυλ: Στα αυτιά  ή στην ψυχή νοιώθεις τι δάγκωμα του  πόνου;
Κρ: Και γιατί κανονίζεις τη λύπη μου πού είναι;

Παρατηρήσεις:
1.Τραγική ειρωνεία: Ο Κρέοντας πιστεύει ότι ο δράστης είναι άνδρας ενώ  οι θεατές γνωρίζουν ότι είναι γυναίκα. Ο Κρέοντας νομίζει και πιστεύει ότι είναι πολλοί ενώ οι θεατές ξέρουν ότι είναι  ένας.
2.Παρατηρούμε το διαχρονικό στοιχείο ότι το πάθος για τα χρήματα γίνεται διαχρονικά κίνητρο δυσσεβών και ανόσιων πράξεων.  Αυτό παρέχει έδαφος για τη διαφθορά των χαρακτήρων.
3. Υπέρτατη αξία για τον Κρέοντα είναι το κράτος και η πόλις. Για όλα ο Κρέοντας επικαλείται την πόλιν. Ουσιαστικά ο  Σοφοκλής συνεχίζει όλα όσα θα μας πεί ο Πλάτωνας με την Πολιτεία του και ο Αριστοτέλης με τα Πολιτικά του όπου η πόλις ως ένωση  πεπαιδευμένων  ανθρώπων αναδεικνύεται ως το ύψιστο αγαθό.
Ερώτηση:
Ο σοφιστής Αντιφών θα υποστηρίξει ότι η φύση είναι αντίθετη με όσα νομοθετούν οι άνθρωποι. Πολλά χρόνια αργότερα ο Κίρκεγγωρ επίσης θα διατυπώσει την άποψη ότι η θεωρία των φιλοσόφων τίποτε δεν έχει να κάνει με τη βιωματική ύπαρξη. Σε ποια ακριβώς κατηγορία θα τοποθετούσες τη διαφωνία της Αντιγόνης  και του Κρέοντος και πώς αυτή δικαιολογείται ιστορικά αλλά και φιλοσοφικά;
Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου