Aντιγόνη Σοφοκλέους: Στ.80-99 Πρόλογος


Μετάφραση:
ΑΝ: Αυτά εσύ μπορείς να τα προφασίζεσαι, εγώ όμως θα πάω να σωρεύσω χώμα για να φτιάξω τάφο για τον αδελφό τον πολυαγαπημένο.
ΙΣ:  Αλοίμονο άμοιρη πόσο πολύ φοβάμαι για εσένα!
ΑΝ: Για εμένα μη φοβάσαι , κοίταξε φρόντισε να κατευθύνεις τη δική σου μοίρα.
ΙΣ: Όμως τουλάχιστον μη φανερώνης σε κανέναν αυτό το σχέδιό σου, κράτα το κρυφό , όμοια θα πράξω και εγώ.
ΑΝ: αλοίμονο λέγε το φανερά, πολύ πιο   μισητή θε να σαι άμα σωπάσεις αν σε όλους δεν διαλαλήσεις τούτα εδώ.
ΙΣΜ: Ζεστή καρδιά για κρύα πράγματα έχεις.
ΑΝΤ:  ξέρω όμως ότι αρέσω σε αυτούς που πιο πολύ από όλους θα  πρέπει να αρέσω.
ΙΣΜ: Εντάξει εάν βέβαια  θα μπορέσεις,  τα αδύνατα όμως αγαπάς  (επιδιώκεις).
ΑΝΤ: Θα σταματήσω βέβαια όταν πιά δύναμη δεν θα έχω.
ΙΣΜ: Καθόλου όμως δεν πρέπει κανείς τα αδύνατα να κυνηγάει.
ΑΝΤ: Αν συνεχίσης να λές αυτά και εγώ θα σε μισήσω και δίκαια σαν  πεθάνης θα βρεθείς δίπλα στον πεθαμένο μισητή. Αλλά άσε εμένα και τη δική μου αλογισιά να πάθω αυτό το φοβερό  γιατί τίποτε δεν θα πάθω τόσο φοβερό ώστε να μη βρώ  θάνατο με τιμή.
ΙΣΜ: Λοιπόν προχώρα εάν έτσι θέλης, αυτό να ξέρεις μόνο ότι βαδίζεις ασυλλόγιστη όμως φίλη πραγματικά στους φίλους.
Παρατηρήσεις:
Λεξιλογικά:

1.  ἐξόρθου: ορθολογικός.
ἁδεῖν : ηδονή.
Συντακτικά :
θηρᾶν: Υποκείμενο στο απρόσωπο «πρέπει».
ἄνους  : επιρρηματικό κατηγορούμενο.
Ερμηνευτικά:
1. Η Αντιγόνη αποδοκιμάζοντας την έλλειψη θάρρους της αδελφής της Ισμήνης και περιφρονώντας το θάνατο που είχε διακηρύξει ο Κρέοντας για  τους παραβάτες του κηρύγματός του, φεύγει για να θάψει το νεκρό Πολυνείκη.
2.Η  Ισμήνη αναγνωρίζει την ευγένεια και γενναιοφροσύνη της πράξης της Αντιγόνης έστω και αν τη χαρακτηρίζει ως ανόητη.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ:
1. Να γράψετε ομόρριζα των παρακάτω λέξεων:
προὔχοι
προμηνύσῃς 
ἁδεῖν
2. Nα κλίνετε τον συγκριτικό τύπο: ἐχθίων.
3. Ο Αριστοτέλης στα Πολιτικά του καταλήγει ότι το ανώτερο αγαθό είναι η πόλις. Πιστεύετε ότι η Αντιγόνη θα διαφωνούσε με αυτό το συμπέρασμα του Σταγειρίτη;

Βασίλειος   Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr