Έκφραση-Έκθεση Γ΄Λυκείου Θέμα: Αρθρογραφώντας στη σχολική σου εφημερίδα επισημαίνεις το γεγονός της έλλειψης ελευθέρου χρόνου ειδικά στις μεγαλουπόλεις, επίσης την εμπορευματοποίηση του ελευθέρου χρόνου στη σημερινή εποχή.


Τίτλος:  Ο ελεύθερος πολιορκημένος χρόνος στην εποχή μας.
Πρόλογος:
Θέση-Κύρια Ιδέα: Στη σημερινή εποχή της καταναλωτικής μανίας και της απίστευτης τεχνολογικής εξέλιξης καταγράφεται  ο όλο και μειούμενος ελεύθερος χρόνος. Αν ορίζαμε τον ελεύθερο χρόνο ως  το διάστημα κατά το οποίο ο άνθρωπος ασχολείται με τους δικούς του και τα ενδιαφέροντά του θα λέγαμε ότι αυτό το διάστημα όλο και εξαφανίζεται.
Θεματικό κέντρο: Θα πρέπει να ασχοληθούμε σοβαρά με το φαινόμενο αυτό το οποίο μάλιστα συνεχώς εμπορευματικοποιείται από τους συγχρόνους οικονομικούς μηχανισμούς.
Κυρίως θέμα:
Απώλεια ελευθέρου χρόνου.
1ο επιχείρημα(συλλογισμός επαγωγικός )
Όλοι σήμερα, σε μία εποχή υλιστικής αποθέωσης και εργασιομανίας με σκοπό τις απολαύσεις της εποχής, τρέχουν προκειμένου να νοιώσουν την ασφάλεια της οικονομικής ευμάρειας.  Σε αυτή την τρελλή πορεία του σημερινού ανθρώπου θυσιάζονται κατακτήσεις και απολαύσεις οι οποίες χαρακτήριζαν προηγούμενες εποχές. Ο ελεύθερος χρόνος –ειδικά στους ανθρώπους των μεγαλουπόλεων -είναι πλέον μέγεθος αδιάφορο, σημαντικά είναι τα υλικά αγαθά και ο εργασιακός τρόπος συσσώρευσής των.
2ο επιχείρημα (συλλογισμός παραγωγικός0.
Είναι πράγματι τέτοια η προσπάθεια των ανθρώπων να εξασφαλίσουν τη συμμετοχή τους στο σημερινό τρόπο  ζωής ώστε έχει αναχθεί σε ψυχολογική και πνευματική τάση η αδιαφορία προς τον ελεύθερο χρόνο. Συνειδητά ή ασυνείδητα. Ειδικά οι άνθρωποι των μεγαλουπόλεων ζώντας στο κέντρο της παραγωγικής και  πολιτισμικής διαδικασίας έχουν λησμονήσει τον εαυτό τους και την έστω και για λίγο ενασχόληση με όσα πραγματικά τους αρέσουν προκειμένου να μην αποκλεισθούν από τις κοινωνικοοικονομικές απαιτήσεις της εποχής των.
Εμπορευματοποίηση του ελευθέρου χρόνου:

1ο επιχείρημα(συλλογισμός παραγωγικός).
Όλοι οι σημερινοί πολίτες του κόσμου επηρεάζονται από τα μαγικά πλέον ΜΜΕ. Ειδικά όσοι μπορούν να συνδυάσουν τα όσα λένε τα ΜΜΕ με όσα  από αυτά μπορούν να πραγματοποιήσουν φαίνεται ότι έχουν πλήρως υιοθετήσει την καθαρά προβαλλομένη εμπορευματική φύση του ελευθέρου χρόνου. Ειδικά στο κομμάτι  εκείνο στο οποίο ως  ελεύθερος χρόνος διαφημίζεται η συναυλία και μόνο, το γήπεδο, ο παιδότοπος και όχι μία συνάντηση σε σπίτι φίλων, μία εκδρομή οικογενειακή στο βουνό, μία απόδραση στη γυμνή φύση.
2ο επιχείρημα (συλλογισμός επαγωγικός).
Παρατηρώντας την οικογένεια διαπιστώνουμε ότι η μη-κριτική και υγιώς σκεπτομένη εποχή μας  έχει επηρεάσει τους  γονείς, οι οποίοι προτιμούν τους κλειστούς χώρους διασκέδασης για τα παιδιά τους αντί για μία βόλτα στην εξοχή. Έχουν ιδρυθεί άπειροι τόποι ψυχαγωγίας και διασκέδασης  προκειμένου να ικανοποιούν κάθε γούστο και προτίμηση, ο άνθρωπος προτιμά να κλείνεται και στον ελεύθερο χρόνο στις κλειστές αίθουσες παρά να ανοίγεται στον κόσμο, σε μικρές και τόσο πολύτιμες αποδράσεις. Με αυτόν τον τρόπο ο ελεύθερος χρόνος έχει καταντήσει επάγγελμα και δεν συνεισφέρει στην πνευματική ανάταση του ανθρώπου, φαινομενικά δήθεν τον ξεκουράζει και τον διασκεδάζει. Δεν τον ψυχαγωγεί όμως.
Επίλογος:
Θέση-Ιδέα: Ο ελεύθερος χρόνος σε μία εποχή με απίστευτούς ρυθμούς ζωής και τόσο υψηλό άγχος  συνεχώς μειούται.
Θεματικό κέντρο-διαπιστώσεις: Τεχνηέντως τα ΜΜΕ και οι κοινωνικοοικομικές συνθήκες της εποχής μας  έχουν επιβάλλει όμως μία καθαρά εμπορευματική άποψη του ελευθέρου χρόνου η οποία τελικά μάλλον τον καταργεί.Πλέον ο ελεύθερος χρόνος είναι επάγγελμα και όχι προσωπική υπόθεση.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου