Επιτάφιος Περικλέους Αρχαία Ελληνικά από μετάφραση Β΄Λυκείου. Κεφ.37.


Α. Πραγματολογικά:
Χρώμεθα γαρ… ετέρους:  Έπαινος του Αθηναϊκού πολιτεύματος , της Αθηναϊκής δημοκρατίας κατά τα δύο βασικά στοιχεία της 1.την πρωτοτυπία και 2.τον υποδειγματικό της χαρακτήρα.
Παράδειγμα  δε ..ετέρους:  Εννοεί  τους Αργείους ,Ηλείους, Συρακοσίους και τις ιωνικές πόλεις της Μ.Ασίας.
Προσοχή στα τέσσερα χαρακτηριστικά του Αθηναϊκού Δημοκρατικού πολιτεύματος όπως αυτά ανιχνεύονται μέσα στο κείμενο:
1.Η Αθηναϊκή πολιτεία δεν στηρίζεται στους λίγους αλλά μάλλον στους περισσοτέρους.
2.Γίνεται αναφορά στη βασική αρχή της Αθηναϊκής δημοκρατίας την ισονομία και την ισοπολιτεία.
3.Η γενική δημοκρατική αρχή της ισότητας μετριάζεται μέσα από την αρχή και την εφαρμογή της αξιοκρατίας.
4.Μία από τις πλέον βασικές αρχές της Αθηναίκής δημοκρατίας η οποία μάλιστα αναφέρεται στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό βίο των Αθηναίων είναι η ελευθερία.
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ.
Στοιχεία τα οποία στηρίζουν τον έπαινο του Αθηναϊκού πολιτεύματος
Εϊναι πρωτότυπο και αποτελεί πρότυπο για μίμηση
Ονομάζεται δημοκρατία διότι κυβερνά η πλειοψηφία των πολιτών
Βασικές αρχές του είναι : η ισονομία η αξιοκρατία αλλά και η ελευθερία.
Οι πολίτες δείχνουν μεταξύ τους ανοχή και αμοιβαιότητα
Επίσης οι πολίτες πειθαρχούν συνειδητά στους  άρχοντες και  στους γραπτούς και άγραφους νόμους της πολιτείας.
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ:

Χρώμεθα : χρήση, χρηστικός, χρήσιμος
Ζηλούση: ζήλος, ζηλόφθων, ζήλεια
Κέκληται (καλώ) : κλήση, κλητική, έγκληση
Οικείν: οικογένεια, οικειότητα, οικόσιτο
Μέτεστι: μετουσιώνω, παρουσία, απουσία,οντότητα
Πενία: πένης, πένομαι, λεξιπενία
Αξίωμα(άγω) αξία
Υποψία(ορώ) αυτοψία
Αχθηδών: αχθοφόρος
Ασκήσεις:
1.Η εικόνα του πολιτεύματος που δίνει ο ρήτορας για την Αθήνα είναι  ρεαλιστική ή υπερβολικά εξειδανικευμένη;
2.διά δέος ου παρανομούνεν: Να συγκρίνετε τη φράση αυτή με το παρακάτω κείμενο του Κώστα  Μπέη(εξηγώντας τη γένεση της δικαιοσύνης στην Αθήνα) : «Κατα την εποχή του Πλάτωνα ήταν λοιπόν κοινή παραδοχή πως η δικαιοσύνη συνίσταται στο ν' αποδίδεται σε καθέναν αυτό που του οφείλεται. Αυτόν τον ορισμό εμφανίζεται ο πλατωνικός Σωκράτης να τον βελτιώνει, αντικαθιστώντας τα "οφειλόμενα" με τα "προσήκοντα". Με την πρώτη ματιά θα μπορούσε να υποτεθεί οτι πρόκειται γι' ανώδυνη και επιβαλλόμενη βελτίωση.».
3.Με ποιες λέξεις του κειμένου συνδέονται οι παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής:
Ζήλος, κλήση,αξιωματικός, συνομιλία, πρόσθεση;

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου