Έκθεση-Έκφραση Γ΄Λυκείου. Γενετική.


Αναμφίβολα η Κλωνοποίηση ως η τεχνική σύμφωνα με την οποία μπορούν να αναπαραχθούν γενετικά όμοιοι οργανισμοί προς ένα αρχικό ζώο ή φυτό με την παρέμβαση στη γενετική δομή ενός κυττάρου του (ωαρίου) έχει ήδη εισβάλει δυναμικά στο χώρο της βιοηθικής. Τα δυνητικά όρια τα οποία θα πρέπει να τεθούν με κριτήρια ανθρωπιστικά είναι συζητήσιμα. Σε κάθε περίπτωση τα όρια ανάμεσα στην επιστήμη και στη συνέχιση του πολιτισμού ο οποίος θα στηρίζεται στην ανθρώπινη προσωπικότητα δεν θα πρέπει να είναι δυσδιάκριτα διότι τίθεται εν αμφιβόλω ολόκληρο το θεολογικό, φιλοσοφικό και πολιτιστικό οικοδόμημα το οποίο ο άνθρωπος μέσα στο ιστορικό του διάβα έχει δομήσει και αναπτύξει.
Η κλωνοποίηση είναι η δημιουργία ενός οργανισμού το οποίο είναι γενετικό αντίγραφο ενός άλλου.Αυτό σημαίνει ότι οι δύο οργανισμοί μοιράζονται το ίδιο ακριβώς DNA.Είναι ανησυχητικό ότι η μοναδικότητα του ανθρωπίνου προσώπου-η οποία υπονοείται και μέσα από τη μοναδικότητα του DNA- τίθεται σε αμφισβήτηση, για να μην πούμε σε κίνδυνο. Εννοείται ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εάν η κλωνοποίηση περιορισθεί σε θεραπευτικές πρακτικές μιάς και θα δημιουργηθούν οργανικά υποκατάστατα(βλαστοκύτταρα) τα οποία θα βοηθούν στην ίαση του ασθενούς. Η υποκατάσταση όμως  του ανθρωπίνου προσώπου από ανθρώπους χωρίς προσωπικότητα προκειμένου η επιστήμη να πραγματώσει τη ματαιοδοξία της να παράξει ζωή , είναι άκρως επικίνδυνη και αποφευκτέα.

Θα μπορούσαμε σε αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε τη σύμβαση για την Προστασία των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας του ανθρωπίνου όντος σε σχέση με τις εφαρμογές της Βιολογίας  και της Ιατρικής. Εκεί ο νομοθέτης προκειμένου να διασφαλίσει την μοναδικότητα του ανθρωπίνου προσώπου απαγορεύει ρητά την οποιαδήποτε παρεμβολή με σκοπό τη δημιουργία ανθρωπίνου όντος γενετικά ομοίου με άλλο ανθρώπινο όν, ζωντανό  ή νεκρό. Σε κάθε περίπτωση-ειδικά μετά το πέρασμα του μοναδικού προσώπου του Θεανθρώπου- η μοναδικότητα του ανθρωπίνου προσώπου διασφαλίζει την  ανθρωπιά και τις αξίες της κοινωνικότητας στη ζωή μας. Ο κάθε άνθρωπος αντιμετωπίζεται ως μοναδικός, με αυτόν τον τρόπο γνωρίζεται, προσδιορίζεται και εργάζεται για το καλό όλων. Με αυτόν τον τρόπο ωθείται στην αυτογνωσία, στην αγάπη και τη συμπάθεια των άλλων προς το κοινό καλό. Η πληθώρα κοινών και μη μοναδικών εαυτών διαλύει το πρόσωπο, υποβιβάζει τον  άνθρωπο στη σφαίρα του αγνώστου και αμελητέου όντος.
Σε κάθε περίπτωση δεν παραγνωρίζουμε τα πιθανά οφέλη από την εξέλιξη της Γενετικής και της Κλωνοποίησης. Κληρονομικές ασθένειες αντιμετωπίζονται,πιθανόν το προσδόκιμο της ζωής να αυξηθεί, όπως και να υπάρξει καλύτερη παροχή  υπηρεσιών υγείας. Σε κάθε περίπτωση η γονιδιακή θεραπεία μπορεί να εφαρμοσθεί σε ανθρώπους με βαρύ ιατρικό ιστορικό και να θεραπεύσει ασθένειες που ταλάνιζαν τους προγόνους των, όπως και να θεραπευθούν δυνητικές ασθένειες οι οποίες υπήρχε περίπτωση να εμφανισθούν σε απογόνους. Όμως το ηθικό πρόβλημα που προέρχεται από τη χρήση της κλωνοποίησης και της  γονιδιακής θεραπείας συνδέεται αφ΄ενός με το σεβασμό της ανθρώπινης οντότητας,και αφ΄ετέρου με την πιθανότητα ύπαρξης επιπλοκών. Σε κάθε περίπτωση η γονιδιακή θεραπεία θα πρέπει να περιορίζεται σε ασθενείς οι οποίοι αντιμετωπίζουν ανίατες ή δυσίατες ασθένειες. Σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να ξεχνούμε και τον παιδαγωγικό ρόλο του πόνου ο οποίος πολλές  φορές επισυμβαίνει προκειμένου να ωριμάσει περαιτέρω τον  άνθρωπο μέσα στη δύσκολη ζωή που βιώνει.
Το ενδεχόμενο της κλωνοποίησης ανθρώπων, έφερε γρήγορα τη διεθνή κοινότητα ενώπιον του σημαντικού ηθικού προβλήματος που ανεφύη. Όπως είναι σαφές η δημιουργία ενός ανθρωπίνου κλώνου θα συνιστούσε δραστική παρέμβαση στη φυσική  διαδικασία και θα παρεγνώριζε πλήρως την ηθική διάσταση και την αξιοπρέπεια του νέου αυτού δημιουργήματος, το οποίο θα ήταν ένα απλά νέο αντίγραφο, με ακαθόριστες ψυχικές και πνευματικές δυνάμεις. Εάν σκεφθούμε ότι μόνο το σώμα κλωνοποιείται δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποιες είναι οι ψυχικές και πνευματικές δυνάμεις του κλώνου,αυτές που γνωρίζονται μέσα από την καθημερινή ζωή και δεν είναι αντικείμενο επιστημονικών πειραμάτων, χαρακτηρίζουν μάλιστα σε μεγάλο βαθμό τον άνθρωπο.

Η κατά παραγγελία κατασκευή ανθρώπων με  συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ενέχει τον κίνδυνο η κλωνοποιημένη  γενεά να κυριαρχήσει ενάντια στους άλλους απλούς ανθρώπους. Εάν η εκάστοτε εξουσία χρησιμοποιήσει αυτόν τον «στρατό» τότε σε  κάθε περίπτωση το συγκεκριμένο κράτος θα γίνει δυνατό και αυταρχικό. Η Πολιτεία θα πρέπει να θεσπίσει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο ώστε να απαγορεύσει τις εξελίξεις εκείνες που θα οδηγήσουν στην διά της κλωνοποίησης υποτίμηση της ανθρώπινης ζωής.Οφείλει με την παραγωγή του καταλλήλου νομοθετικού πλαισίου να διασφαλίσει την μοναδικότητα του προσώπου, την ηθική συνέχεια της επιστήμης και την διατήρηση του προσώπου στην κορωνίδα αυτού του ωραίου κόσμου.
Bασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr