Nεοελληνική Γλώσσα Β΄Γυμνασίου,εκμάθηση αντωνυμιών.

Ασκήσεις.

1. Να  χαρακτηρίσετε τις αντωνυμίες  που υπάρχουν στα παρακάτω παραδείγματα ( π. χ προσωπική, δεικτική κ.ο.κ).

Τους είπα να περιμένουν αλλά δεν με άκουσαν.
Δικά μου είναι τα χρήματα και τα κάνω ό,τι θέλω.
Αναγνώρισε το σφάλμα του και ανέλαβε τις ευθύνες του.
Τέτοιος μαθητής και να αποτύχει στις εξετάσεις.
'Ημουν ο ίδιος παρών και μπορώ να σας τα διηγηθώ.
Αυτό το παιχνίδι θέλω  και κανείς  δεν θα μου αλλάξει γνώμη.

2.Να χρησιμοποιήσετε στη θέση του αδυνάτου τύπου τον αντίστοιχο δυνατό τύπο της προσωπικής αντωνυμίας ( στη μετατροπή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και εμπρόθετο προσδιορισμό).

Δεν σου το συγχωρώ που δεν μας κάλεσες στα εγκαίνια του γραφείου σου.
Τον ρώτησα αλλά δεν ήξερε να μου απαντήσει.
Τους έβλεπα απασχολημένους με τη δουλειά τους και δεν τους  ενόχλησα για να τους πώ τα νέα μου.
Με έβλεπε ανήσυχο και σε ρώτησε τι μου συμβαίνει.
Παρέδωσαν τους βαθμούς μας στους κηδεμόνες μας και τους μίλησαν για την πρόοδό μας.


3. Να αντικαταστήσετε το "πού" με εμπρόθετο προσδιορισμό.

Ο λόγος που σου τηλεφώνησα ήταν πολύ σοβαρός.
Ο καθηγητής που είχαμε μάθημα έφυγε λίγο νωρίτερα.
Η βρύση που ήπιαμε νερό χτίσθηκε από τον προπάππο μου.
Θα περάσουμε από τον ίδιο δρόμο που είχαμε περάσει χθές.

4.Απαντώντας στις παρακάτω ερωτήσεις να βρείτε σε κάθε περίπτωση αν η αντωνυμία "τι" χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό, επίθετο ή επίρρημα;

τι μουσική προτιμάς;
τι έψαχνες στο ντουλάπι;
τι διαβάζεις αφού αναβλήθηκαν οι εξετάσεις;
τι νέα περίμενες να ακούσεις;
τι συνέβη χθές στο σχολείο;
τι τρέχεις έτσι βιαστικός;

5. Να συντάξεις τις παρακάτω προτάσεις:

Δώσε μου το μολύβι.
Μου το είπε πολλές  φορές.
Σας το ανέθεσα.
Σας πίκρανα το γνωρίζω.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr