Έκφραση-Έκθεση Β΄Λυκείου: Θέμα: «Στα πλαίσια της δημιουργίας σχολικής εφημερίδας δημοσιεύετε ένα κείμενο όπου αναφέρεστε στη διαχρονική σημαντικότητα του θεσμού της οικογένειας. Συγχρόνως προτείνετε λύσεις προκειμένου η οικογένεια να ξεπεράσει την πολυεπίπεδη κρίση η οποία την ταλανίζει στη σημερινή εποχή».


Πρόλογος( η θέση μου).
Είναι αναμφισβήτητο ότι διαχρονικά η σχέση της οικογένειας με το άτομο και την Πολιτεία μοιάζει με τη σχέση του κυττάρου με το ανθρώπινο σώμα. Η οικογένεια είναι το συστατικό μέρος του κοινωνικού σώματος, επειδή αφ΄ενός προσφέρει όσα χρειάζονται για να ανατραφούν τα  μελλοντικά κοινωνικά μέλη, αφ΄ετέρου διότι παρέχει στα μέλη της τις αρχές και τις αξίες που διέπουν την ανθρώπινη κοινωνία. Με αυτό τον τρόπο  η οικογένεια αποτελεί το πρώτο σημαντικό σχολείο για τον άνθρωπο-πολίτη. Έχοντας αυτό στο μυαλό του ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ανεφώνησε : « δώστε μου χριστιανές μητέρες και θα αλλάξω το μέλλον του κόσμου».
(Πρώτο πρόβλημα –προτεινόμενη λύση(υλικό πρόβλημα).
Η σημερινή οικονομική κρίση φαίνεται ότι έχει πολλαπλώς επηρεάσει την παραδοσιακή οικογένεια. Ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα οι γονείς κάνοντας περισσότερες από μία εργασία για να τα καταφέρουν στον οικονομικό τομέα, λείπουν πολλές ώρες από το σπίτι. Με αποτέλεσμα τα παιδιά είτε  να μεγαλώνουν παρέα με τις κάκιστες πολλές φορές επιδράσεις του υπολογιστή, είτε με τον παππού και την γιαγιά. Πολλές φορές μόνα τους. Αυτό έχει ως συνέπεια την αποξένωση ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας. Σε κάθε περίπτωση το κράτος θα πρέπει να επιληφθεί, δίδοντας ένα τέλος στα σημαντικά  οικονομικά προβλήματα,  προσφέροντας λύσεις σε θέματα ανεργίας. Επίσης είναι πολύ σημαντικό να προσφέρονται επιδόματα οικογενειακά σε όσους τα έχουν ανάγκη, τη στιγμή κατά την οποία η ευτυχία της οικογένειας περνά μέσα και από την οικονομική ευμάρεια.
(Δεύτερο πρόβλημα-προτεινόμενη λύση(  η θέση της γυναίκας ).
Μέσα στην αναδυομένη βιομηχανική κοινωνία η θέση της γυναίκας αναπροσδιορίσθηκε πλήρως. Η γυναίκα πλέον, και με βάση το νομικό πλαίσιο που διέπει τις σύγχρονες δυτικές αστικές δημοκρατίες, είναι ισότιμο μέλος των κοινωνιών. Η έξοδός της από το σπίτι, η ανάληψη σημαντικών εργασιακών και πολιτικών αλλά και οικονομικών θέσεων, είναι γεγονός. Αυτό έχει ως συνέπεια η οικογένεια να χάσει τον κεντρικό στήριγμά της, μιάς και υπάρχει περίπτωση τα παιδιά να μην βλέπουν τη μητέρα τους το πρωΐ , ίσως να συζητούν μαζί της πάλι αργά το βρτάδυ. Η αναδιάρθρωση των σχέσεων των δύο φύλων, του πατέρα και και της μητέρας  είναι αδήριτος ανάγκη. Ο άνδρας πρέπει οπωσδήποτε να εγκαταλείψει τον παραδοσιακό πατριαρχικό ρόλο του και να κάνει παραδοσιακά «γυναικείες» δουλειές. Το ζητούμενο είναι πάντα τα παιδιά να έχουν  κάποιον δίπλα τους προκειμένου να μεγαλώνουν στη ζεστασιά και στην  ασφάλεια, πλάθοντας έναν ολοκληρωμένο χαρακτήρα.

(Τρίτο πρόβλημα –προτεινόμενη λύση ( πνευματικό πρόβλημα, σύγχρονες τάσεις και κουλτούρες).
Η σημερινή κοινωνία χαρακτηρίζεται από την προβολή κάποιων  συγχρόνων προτύπων  τα οποία αντιβαίνουν προς το χαρακτήρα της  παραδοσιακής πυρηνικής οικογένειας. Συχνά  προωθούνται τα μοντέλα της μονογονεϊκής οικογένειας, αλλά και της οικογένειας που ο πατέρας και η μητέρα είναι ομόφυλα άτομα. Είναι ανάγκη από το σχολείο ακόμα να διασαφηνισθεί και παραδοσιακά να υποστηριχθεί με τις ανάλογες παραπομπές σε εξέχοντες φιλοσόφους και παιδαγωγούς το μεγαλείο και η συναισθηματική αλλά και αξιακή ομορφιά της παραδοσιακής πυρηνικής οικογένειας. Αυτής που επί αιώνες τροφοδοτεί τις κοινωνίες με άτομα ικανά να προχωρήσουν και να εξελίξουν τον άνθρωπο και τον κόσμο ο οποίος θα πρέπει να στηρίζεται σε ανθρωπιστικές αρχές και αξίες.
(Τέταρτο πρόβλημα- προτεινόμενη λύση ( ο χαρακτήρας των σημερινών νέων).
Σε κάθε περίπτωση η οικογένεια σήμερα  αποτελείται από νέους και νέες άλλης κουλτούρας και άλλω αξιών σε σχέση με τους συνομηλίκους των άλλων εποχών. Οι έφηβοι πλέον έχουν άποψη για πολλά πράγματα, ενημέρωση πλήρη από το διαδίκτυο, τα μέσα μάλιστα κοινωνικής δικτύωσης τους παρέχουν γρήγορη και παράκαιρη ψυχική και πνευματική ανεξαρτησία. Νοιώθουν ότι λόγω αυτών δεν έχουν ανάγκη τον πατέρα τους και τη μητέρα τους. Τα μαθαίνουν όλα από αλλού. Όμως η οικογένεια, ο πατέρας και η μητέρα για τους εφήβους είναι σημαντικές παράμετροι. Αυτοί ενδιαφέρονται και αγαπούν βαθιά και ειλικρινώς τα παιδιά τους. Δεν θα πρέπει να εγκαταλείψουν ποτέ την προσπάθεια απογοητευμένοι από την επιφανειακή άρνηση των παιδιών τους. Συνεχώς θα πρέπει να τους προσφέρουν παιδεία, συμβουλές, ιδέες και αξίες. Θα πρέπει να είναι κοντά τους, να  εισέλθουν στον κόσμο τους, να τους κατανοούν  και να μην τους απορρίπτουν. Οι γονείς θα πρέπει να καταλάβουν ότι κάθε σπόρος ανατροφής φυτρώνει είτε τώρα είτε μελλοντικά. Είναι σημαντικό όμως να είναι κοντά στα παιδιά  και συνεχώς να τους μιλούν και να ζούν μαζί τους.
(Τελική  προσέγγιση).
Πολλές φορές η οικογένεια θα πρέπει να αυτοπροσδιορίζεται και να κατανοεί το ρόλο της προσαρμοζόμενη σε σύγχρονα οικονομικά  και κοινωνικά δεδομένα. Οι γονείς και τα παιδιά θα πρέπει να καταλάβουν ότι είναι αδιανόητο η εκπαίδευση των παιδιών να παραδίδεται στα Μ.Μ.Ε τα οποία πολλές  φορές προωθούν αποχαυνωτικά  και αντιπαιδαγωγικά προγράμματα και αγωγές. ΟΙ γονείς νοιώθοντας τη σημαντικότητά τους θα πρέπει πάνω και πρώτα  από όλα να πείσουν τα παιδιά τους ότι μέσα στην οικογένεια έχουν τους δύο καλυτέρους φίλους τους . Τη μητέρα τους και τον πατέρα τους. Αυτή   η συναισθηματική τελικά προσέγγιση είναι ικανή να ανοίξει το  μυαλό και την καρδιά όλων των μελών της οικογένειας προκειμένου να επικοινωνούν και να προχωρούν στο χρόνο με νέες ιδέες και αξίες.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr