Νεοελληνική γλώσσα, Γ΄Γυμνασίου. Κείμενο και ασκήσεις της ενότητος 3 του σχολικού βιβλίου. ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙ∆ΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ :


Οι παραλλαγές που παρατηρούνται µεταξύ των µελών του ίδιου είδους, ονοµάζονται "ατοµικές διαφορές’’. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι αυτές αποτελούν φυσικό νόµο, σε ορισµένα άτοµα οι αποκλίσεις είναι τόσο σηµαντικές ώστε να παρεµποδίζεται η οµαλή εξέλιξη και προσαρµογή τους. Τα άτοµα µε τέτοιου είδους αποκλίσεις έχουν κατά καιρούς ονοµαστεί ανώµαλα, απροσάρµοστα, ψυχανώµαλα, δυσπροσάρµοστα, δύσκολα, προβληµατικά, άτοµα µε διαταραχές του χαρακτήρα και της συµπεριφοράς, αποκλίνοντα. Πρόκειται για ονοµασίες που µε την πάροδο του χρόνου εξαλείφονται και αντικαθίστανται από άλλους πιο δόκιµους όρους, που απορρέουν από την εκάστοτε κοινωνική ευαισθησία. 'Ετσι, υπάρχουν άτοµα µε ελαττωµατικά αισθητήρια όργανα, (τυφλά, κωφά, βαρήκοα), άτοµα µε σωµατικές αναπηρίες, άτοµα που πάσχουν από χρόνιες ασθένειες, άτοµα πάσχοντα από ψυχικά νοσήµατα, άτοµα µε ανεπαρκή νοητική ανάπτυξη κ.ο.κ. Η τελευταία καθιερωθείσα ονοµασία για τα άτοµα αυτά, είναι ο όρος "άτοµα µε ειδικές ανάγκες", οι ιδιαιτερότητες των οποίων θα µας απασχολήσουν σε αυτήν την συζήτηση. Η στάση της κοινωνίας απέναντι στα άτοµα µε ειδικές ανάγκες διαφέρει από εποχή σε εποχή και από κοινωνία σε κοινωνία. Ο Καιάδας της αρχαίας Σπάρτης αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγµα της σκληρότητας µε την οποία οι κοινωνίες αντιµετώπιζαν τα µειονεκτούντα παιδιά. Στην προχριστιανική περίοδο, τα "ελαττωµατικά" άτοµα παραµελούνταν , καταδιώκονταν ή ακόµα και θανατώνονταν. Με την εµφάνιση του Χριστιανισµού και τα κηρύγµατα αγάπης και φιλανθρωπίας που αυτός έφερε, τα άτοµα αυτά έτυχαν περίθαλψης και προστασίας. Νωρίς στους χριστιανικούς χρόνους, ιδρύονταν άσυλα και οικοτροφεία, µακριά ωστόσο από τους υπόλοιπους ανθρώπους, όπου τα άτοµα µε ειδικές ανάγκες τοποθετούνταν και παρέµεναν σε όλη τους τη ζωή µε κύριο στόχο τον περιορισµό του σωµατικού πόνου και κινδύνου της ασιτίας. Μετά τον Β' παγκόσµιο πόλεµο παρατηρείται ζωηρή επιθυµία και έµπρακτο ενδιαφέρον για πλήρη αποδοχή των αποκλινόντων ατόµων και για παροχή συστηµατικής βοήθειας, ώστε να µπορέσουν τα άτοµα αυτά να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο. Τα τελευταία χρόνια, σηµειώνεται µια συνεχώς εξελισσόµενη προσπάθεια για εκπαίδευση και ανάπτυξη των ικανοτήτων αυτών των ατόµων, µε σκοπό την κοινωνική τους αποκατάσταση. 'Ετσι, την µακρά περίοδο απαισιοδοξίας, στην οποία ως καλύτερος τρόπος αντιµετώπισης των ατόµων µε ειδικές ανάγκες θεωρούνταν η ιδρυµατική πρόνοια, αντικατέστησε µια περίοδος αισιοδοξίας, στην οποία µε κατάλληλη αγωγή και εκπαίδευση, γίνεται ολοένα και πιο εφικτή η οικονοµική και κοινωνική ανεξαρτητοποίηση τους. 'Ετσι, από την εξόντωση και τη θανάτωση σε παλιότερες εποχές, την αποµόνωση και την ιδρυµατική προστασία, φτάσαµε σήµερα στην εποχή, που διεθνώς επιδιώκεται η οµαλοποίηση των ατόµων µε ειδικές ανάγκες, δηλαδή η παροχή συστηµατικής βοήθειας, έτσι ώστε τα άτοµα αυτά να ζήσουν, όσο τους επιτρέπουν οι περιορισµένες ικανότητές τους, µέσα στην ανθρώπινη κοινωνία µε τους συνανθρώπους τους.
Η νέα αυτή τάση για κοινωνική αποδοχή και αξιοποίηση των αποκλινόντων ατόµων οφείλεται σε πλήθος παραγόντων. Η επικράτηση των δηµοκρατικών ιδεών είχε ως αποτέλεσµα την αναγνώριση ίσων δικαιωµάτων για όλους τους πολίτες, και ιδιαίτερα της εκπαίδευσης και της κοινωνικής περίθαλψης, ανεξάρτητα από τις ικανότητες και τις αναπηρίες τους.
Ερωτήσεις.
1.Ποιό είναι το θεματικό κέντρο του κειμένου;
2.Να γράψετε την περίληψη του κειμένου.
3.Να μετατρέψετε τις παρακάτω προτάσεις σε πλάγιες ερωτηματικές με  ρήμα εισαγωγής: Ο κ.Χ ρώτησε…
Οι παραλλαγές που παρατηρούνται µεταξύ των µελών του ίδιου είδους, ονοµάζονται "ατοµικές διαφορές’’.
. Τα άτοµα µε τέτοιου είδους αποκλίσεις έχουν κατά καιρούς ονοµαστεί ανώµαλα, απροσάρµοστα, ψυχανώµαλα, δυσπροσάρµοστα.
Ο Καιάδας της αρχαίας Σπάρτης αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγµα της σκληρότητας µε την οποία οι κοινωνίες αντιµετώπιζαν τα µειονεκτούντα παιδιά.
. Τα τελευταία χρόνια, σηµειώνεται µια συνεχώς εξελισσόµενη προσπάθεια για εκπαίδευση και ανάπτυξη των ικανοτήτων αυτών των ατόµων.
4.Να  δώσετε την περίληψη του κειμένου μέσα από τη διατύπωση τριών θεματικών ερωτήσεων.
5.Να δώσετε 3 παραδείγματα μεταφορικού λόγου.

6.Να γράψετε μία παράγραφο εξηγώντας γιατί  το σχολείο μπορεί να διαδραματήσει σημαντικότατο ρόλο στην πρόοδο και κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες;(120 λέξεις).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr