Nεοελληνική γλώσσα Γ΄Γυμνασίου. Χρήση ερωτήσεων και πλαγίου λόγου στο γραπτό λόγο.



Έστω ότι δίδεται το θέμα ανάπτυξης : « η σημασία του Άλλου στη ζωή μας».
Χρήση ερωτήσεων στον πρόλογο:

Έχουμε άραγε σκεφθεί πόσο σημαντικοί είναι οι άνθρωποι που μας αγαπάνε και τους αγαπάμε; Έχουμε σκεφθεί ότι ίσως το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή ενός ανθρώπου είναι ένα ζεστό βλέμμα ενός αγαπημένου προσώπου, πέρα από την επιτυχημένη καριέρα και τα επιδιωκόμενα υλικά αγαθά. Αυτός ο κόσμος πόσα πρέπει να περάσει και να υποστεί για να καταλάβει ότι –όπως είπε ο Πρωταγόρας- μέτρο όλων είναι ο άνθρωπος. Μέτρο όλων είναι η ανθρώπινη αγάπη;

Χρήση πλαγίου λόγου στον πρόλογο:

Ο Σωκράτης είπε ότι ουδείς εκών κακός. Ο αρχαίος σοφός ανήγαγε τα πάντα στην έννοια και στην κατάκτηση της παιδείας, θέλησε να μας δώσει με αυτόν τον τρόπο λύσεις μυαλού, λύσεις που όλοι μπορούμε να επιτύχουμε μέσα από την εξέλιξή μας και την πρόοδό μας. Ο Άλλος είναι ουσιαστικά ο εαυτός μας τον οποίο θέλουμε να προσεγγίσουμε αλλά δεν μπορούμε. Ο Κίρκεγγωρ στο μνημειώδες έργο του «η έννοια της αγωνίας» ανέφερε ότι ο άνθρωπος μέσα από την άγνοιά του οδηγείται στην απελπισία, μέσα από την παιδεία  ανακαλύπτει τον Άλλο, δένεται μαζί του, νικά ηθικά την απελπισία και προχωρεί. Οι σοφοί συχνά ερωτούν ποιο είναι εκείνο το αγαθό το οποίο εξυψώνει τον άνθρωπο. Ο χριστιανισμός θέλησε να απαντήσει ότι είναι η αγάπη.
Έστω ότι δίδεται το θέμα: « η έννοια της τέχνης στη ζωή μας».
Χρήση ερωτήσεων στην παράγραφο αιτίων και αποτελεσμάτων:


Γιατί  είναι η τέχνη τόσο απαραίτητη στη ζωή του ανθρώπου του 21ου αι. Μήπως είναι το μόνο αντίδοτο στον υλιστικό τρόπο ζωής  και στην πεζή πραγματικότητα, στην επικράτηση του εξωτερικού και του εφήμερου; Γιατί ο Πλάτων χαρακτήρισε την τέχνη τρόπο εμφάνισης του αγαθού. Σήμερα εμείς δεν επιθυμούμε να εξωτερικεύσουμε ιδέες μας, συλλήψεις, εμπνεύσεις, κάτι το διαφορετικό το οποίο σκεφτόμαστε και μόνον  εμείς αντιλαμβανόμαστε;

Χρήση πλαγίου λόγου στο ίδιο θέμα και στην παράγραφο της κατακλείδας, επιλόγου.
Οι άνθρωποι συχνά επιτάσσουν τους εαυτούς τους να προχωρούν μπροστά, η τέχνη αποτελεί βήμα προς το μέλλον. Ερωτώντας τους εαυτούς μας ποια είναι η πηγή της τέχνης μέσα μας εύκολα θα απαντούσαμε η ανάμνηση τόσων υψηλών πραγμάτων και ταλέντων που διαθέτουμε. Οι άνθρωποι πάντα θέλησαν να αφήσουν το σημάδι τους στο χρόνο ο οποίος χωρίς σεβασμό τους ξεπερνά και τους αγνοεί. Όλοι συμφωνούν ότι η τέχνη είναι η νίκη του ανθρώπου επάνω στο χρόνο, στον πανδαμάτορα χρόνο.

Ασκήσεις.

1.Με άξονα το θέμα: «φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας στη ζωή μας» να διατυπώσεις 10 (δέκα) σχετικές ερωτήσεις.

2.Στο ίδιο θέμα να διατυπώσεις 10 περιόδους πλαγίου λόγου σχετικές με το ζητούμενο προς ανάπτυξη.

3.Να σχηματίσεις προτάσεις με τις παρακάτω φράσεις:
Νεποτισμός
Οπορτουνισμός
Φαυλοκρατία
Ντετερμινισμός
Άχθος αρούρης
Έρρει τα κάλα.

Βασίλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου