Koινωνική και πολιτική αγωγή Γ΄Γυμνασίου. Σελ.20-22. Η έννοια της κοινωνικής θέσης.


1. Να αναλύσετε τη θέση του  Περικλή από τον Επιτάφιο του Θουκυδίδη , ο οποίος διατύπωσε την άποψη ότι στην Αθηναϊκή Δημοκρατία όλοι καταλάμβαναν τις δημόσιες θέσεις και αξιώματα σύμφωνα με την αξία τους και όχι κάποια άλλα χαρακτηριστικά. Πώς πιστεύετε ότι οι άνθρωποι αποκτούν αξία μέσα στην ανθρώπινη κοινωνία;

2. «Ο Καπετάν Μιχάλης, με τις θυσίες του και την αυστηρότητά του, μεγάλωσε έναν πολεμιστή αδάμαστο, δυνατό, σαν εκείνον, αλλά του πνεύματος. ''Κρίμα μεγάλο που δεν είσαι εσύ για τ’ άρματα, είσαι για τα γράμματα'' είχε πει στον γιο του, Νίκο Καζαντζάκη. «Τι να κάμουμε; αυτός είναι ο δρόμος σου... ακλούθα τον! Κατάλαβες; Να μάθεις γράμματα, για να βοηθήσεις την Κρήτη να λευτερωθεί... αυτός είναι ο σκοπός!».
Το παραπάνω απόσπασμα είναι από το ιστορικό μυθιστόρημα του Ν.Καζαντζάκη «καπετάν Μιχάλης». Με ποιόν τρόπο πιστεύει ό συγγραφέας ότι ο άνθρωπος αποκτά προσωπική αξία, κοινωνική αξία και κύρος;

3. Ο Φλάβιος Κλαύδιος Κωνσταντίνος Αύγουστος (316-340, λατ. Flavius Claudius Constantinus Augustus) ή Κωνσταντίνος Β΄ [1]υπήρξε Ρωμαίος αυτοκράτορας από το 337 ως το 340 (ουσιαστικά δεύτερος Βυζαντινός αυτοκράτορας). Μοιράστηκε το θρόνο με τα αδέρφια του και παιδιά του Μέγα Κωνσταντίνου, Κωνστάντιο Β΄ και Κώνστα αλλά η σύντομη διακυβέρνησή του τελείωσε μετά από μια αποτυχημένη εισβολή στην Ιταλία το 340.

Με βάση ποια χαρακτηριστικά (επίκτητα ή εκ γενετής) γίνονταν οι αξιωματούχοι του Βυζαντίου αυτοκράτορες(σύμφωνα με το παραπάνω απόσπασμα;

4.Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές ή Λάθος;
Α.Στις κοινωνικές ομάδες δεν παίζει ρόλο η κοινωνική θέση.
Β.Οι κοινωνικές θέσεις αποδίδονται στα άτομα με βάση τα κοινωνικά τους χαρακτηριστικά.
Γ.Το φύλο δεν αποτελεί εκ γενετής χαρακτηριστικό.


Βασιλειος Μακρυπούλιας, φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου