Oμήρου Οδύσσεια,ν 210-250.

Σχέδιο  μαθήματος.
1.Σύνδεση με τα προηγούμενα.
Οι ναύτες του καραβιού των Φαιάκων που μετέφεραν τον Οδυσσέα στην Ιθάκη,τον άφησαν κοιμισμένο εκεί μαζί με  τα δώρα του.

2.Αξίες-αντιλήψεις-έθιμα και θεσμοί-κοινωνικοπολιτική οργάνωση.
α.Η Θεϊκή επέμβαση της θεάς Αθηνάς η οποία επεμβαίνει καθοριστικά σε όλες τις εξελίξεις(είναι και η θεά της σοφίας).

β."Αλλά το νού μου τώρα ...και ωραία φαντά φορέματα(242-246):Εντύπωση ίσως προκαλεί η ανησυχία και το ενδιαφέρον του Οδυσσέα για τα δώρα που έλαβε από τους Φαίακες.Για τους ήρωες ο πλούτος και το δώρο είχαν τιμητικό και ιερό  χαρακτήρα,επιβαλόταν η ανταλλαγή και η τήρηση  των δώρων(όπως ο θεός προσφέρει στους αξίους,παρόμοια και οι άνθρωποι πρόσφεραν στους αξίους(οι Φαίακες πρόσφεραν στον άξιο Οδυσσέα και αυτός δεν ήθελε να χάσει τα δώρα τους).

3.Στοιχεία τεχνικής:
Ο Εξωτερικός νόστος του Οδυσσέα διήρκεσε 34 ημέρες και τις ραψωδίες α-ν.Ο Εσωτερικός νόστος(δηλαδή   η παρουσία του στην Ιθάκη πλέον και η αποκατάσταση των πραγμάτων)διήρκεσε  7 ημέρες και τις ραψωδίες ν-ω.Υπάρχει θαυμαστή ισορροπία ανάμεσα στους δύο νόστους διότι ο ποιητής επιβάλει αρμονία,κλασικότητα,ισορροπία.Θεωρεί ότι όλα είναι σημαντικά και τελικά δεν κλείνει υπέρ ενός γεγονότος περισσότερο σε σχέση με κάποιο άλλο.Όπως ο Παρθενώνας που όλα τα μέρη του είναι ισόρροπά.

Ασκήσεις.
1.Ποιοί θεοί βοήθησαν στο νόστο του Οδυσσέα.
2.Γιατί πιστεύετε ότι ο Οδυσσέας έφθασε κοιμισμένος στο νησί της Ιθάκης;
3.Μπορείς να αναφερθείς σε άλλους νόστους Ελλήνων;

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου