Ομήρου Οδύσσεια,β΄γυμνασίου,ε΄ραψωδία....σχόλια.

 Α΄Σύνδεση με τα προηγούμενα.

Ο Τηλέμαχος πραγματοποιεί το ταξίδι του στην Πύλο και στην Σπάρτη.Η μόνη πληροφορία σχετικά με την  τύχη του πατέρα του που μαθαίνει είναι ότι πρίν από τρία χρόνια περίπου  εκείνος βρισκόταν χωρίς καράβι  και συντρόφους στο  νησί της νεράϊδας Καλυψώς.

Β.Ο ανθρωπομορφισμός των θεών φαίνεται στα  παρακάτω σημεία:
1.Προκαλούν τη συνέλευσή τους προκειμένου να πάρουν τις αποφάσεις τους.
2.Έχουν ανθρώπινα συναισθήματα για τους ανθρώπους,η Αθηνά συμπονεί και νοιάζεται τον Οδυσσέα.
3.Η Καλυψώ κάνει αν και θεά ανθρώπινες δουλειές και  εργασίες(κάθεται στον αργαλειό,ανάβει φωτιά).

Γ.Ο Λειτουργικός ρόλος του δευτέρου συμβουλίου των θεών:
Μέσα από το δεύτερο συμβούλιο των θεών  έρχονται  νέες πληροφορίες και πλέον εισέρχεται στο τελικό στάδιο το σχέδιο των θεών,ο Ερμής θα πάει στο νησί της Καλυψούς προκειμένου να μεταφέρει την εντολή του πατέρα των θεών Δία ,ο Οδυσσέας να επιστρέψει στην πατρίδα του στην Ιθάκη.Αυτό έχει αποδειχθεί ότι είναι δίκαιο.

Δ.Ηθογράφηση προσώπων.

1.Αθηνά:Για άλλη μία φορά η θεά δείχνει την εύνοιά της πρός τον ήρωα.Επαναφέρει με έξυπνο τρόπο το θέμα του Οδυσσέα στη δεύτερη συνέλευση των θεών.

2.Δίας: Φαίνεται ενοχλημένος από τα λόγια της Αθηνάς,μιάς και της υπενθυμίζει ότι ήδη έχει λάβει απόφαση ο Οδυσσέας να επιστρέψει στην Ιθάκη.Είναι ο Πατέρας των θεών και λαμβάνει πάντα τις πιο δίκαιες αποφάσεις.

Ασκήσεις.
1.Να  εύρεις παραδείγματα μέσα από την Καινή Διαθήκη όπου ο θεός αποστέλλει απεσταλμένους του προκειμένου να βοηθήσει τους ανθρώπους.

2. "Η δεύτερη ανατρεπτική στάση έχει να κάνει με την αντίδραση του Χριστού στη στάση της Χαναναίας. Εκείνη είχε αγωνία για την κόρη της, η οποία βασανιζόταν από δαιμόνιο, κάτι που φαίνεται να υπονοεί ότι η μητέρα της δεν ελεύθερη από τις επιδράσεις του διαβόλου και της ειδωλολατρίας και γι’ αυτό την πείραζε ο διάβολος. Μέσα στην αγωνία για το παιδί της στρέφεται προς το Χριστό και ζητά το έλεός Του. Τον αποκαλεί «Υιό Δαβίδ». Μπορεί να γνώριζε τι σήμαινε η φράση αυτή. Ότι ο Ιησούς ανήκε στη γενιά από την οποία θα σώζονταν ο λαός του Ισραήλ. Μπορεί και να ρώτησε και να της είπαν ότι έτσι τον προσφωνούσαν. Όμως η θέα του προσώπου του Κυρίου κάνει την ψυχή της να γεμίσει με πίστη και την οδηγεί στο να απευθύνει το αίτημά της προς Αυτόν.".
Ποιά κοινά στοιχεία και διαφορές παρατηρείς στις παρακλήσεις της Θεάς Αθηνάς  πρός το Δία και στην παράκληση της γυναίκας Χαναναίας πρός τον Ιησού;

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr