Ομήρου Οδύσσεια,ραψωδία ε΄1-70.Φύλλο εργασίας.

1.Σύνδεση με τα προηγούμενα:
Ο Τηλέμαχος πραγματοποιεί το ταξίδι του στην Πύλο και τη Σπάρτη.Υπάρχει η δεύτερη συνέλευση των θεών όπου η Αθηνά απαιτεί από το Δία να στείλει τον αγγελιαφόρο των θεών Ερμή στην Καλυψώ προκειμένου η Αθηνά να αφήσει ελέυθερο τον Οδυσσέα να επιστρέψει στην πατρίδα του.

2.Πραγματολογικά στοιχεία.
στ.9.βασιλικό ραβδί: το σκήπτρο αποτελούσε σύμβολο θεόδοτης εξουσίας,ιδιαίτερα βασιλικής αλλά και θρησκευτικής και δικαστικής.
στ.40.πού είναι η φύτρα τους συγγενική με των θεών: οι Φαίακες συγγενεύουν με τους θεούς γιατί ο γενάρχης τους ο Ναυσίθοος ,ήταν γιός του Ποσειδώνος.


3.Αξίες,αντιλήψεις και ήθη και  έθιμα.
α.Ο Ανθρωποκεντρισμός των θεών έγκειται στα παρακάτω σημεία:
στη συνέλευση των θεών
στο γεγονός ότι οι θεοί εκτιμούν τις ίδιες με τους ανθρώπους αξίες,της δικαιοσύνης και της  ευτυχίας.
στ.49: Ο Δίας αποδίδει το νόστο του Οδυσσέα στη μοίρα.
Στη  συγκεκριμένη ενότητα ο ανθρωποκεντρισμός των θεών φανερώνεται στην κινητοποίηση και παρέμβαση των θεών για χάρη ενός ανθρώπου (με ήθος βέβαια και αξίες συμβατές με τους θεούς -δικαιοσύνη,ευσπλαχνία κ.λ.π.).

4.Στοιχεία τεχνικής.
α.Έχουμε τριτοπρόσωπη αφήγηση,διάλογο και περιγραφή.
β.υπάρχει συνοχή και ενότητα και θαυμασμός για την ομορφιά του νησιού της Καλυψούς.
γ.στ.27-28,38-49:προοικονομία.
δ.παραμυθικά στοιχεία αποτελούν τα μαγικά σανδάλια του Ερμή και το μαγικό του ραβδί.
ε.τυπικά επίθετα,ονόματα και φράσεις:ο Δίας που ψηλά βροντά(στ.3-4).

Ασκήσεις.
1.Πώς συνδέεται ο κόσμος των θεών με τον κόσμο των ανθρώπων σε αυτή την ενότητα.

2.Να  συγκρίνετε τη συνέλευση των θεών με την Εκκλησία του Δήμου των Αρχαίων Αθηναίων(να συμβουλευθείς την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους της εκδοτικής Αθηνών).

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr