Προτεινόμενο διαγώνισμα στην Ομηρική Οδύσσεια στην Α΄Γυμνασίου Ραψ,α,στιχ:246-279.


Tότε η θεά Aθηνά, τα μάτια λάμποντας, ανταποκρίθηκε:
«Όχι, δεν το νομίζω πως οι θεοί έχουν ορίσει τη γενιά σου
ανώνυμη στο μέλλον, αφού σε γέννησε τέτοιον που είσαι η Πηνελόπη.14
Kαι τώρα κάτι άλλο πες μου, ειλικρινά·
τι γλέντι είναι αυτό; τι σόι συνάθροιση; ποια η δική σου
υποχρέωση; καμιά γιορτή; ή μήπως γάμος; Πάντως δεν πρόκειται για γεύμα
εταιρικό·15 γιατί πολύ ξεδιάντροποι μου φαίνονται και ξιπασμένοι,
έτσι που τρων αυτοί και πίνουν στο παλάτι· θα αγανακτούσε ασφαλώς,
τα τόσα αίσχη βλέποντας, αν κάποιος κατά τύχη ερχόταν,
φτάνει να ήταν συνετός.»
Tης αποκρίθηκε ο Tηλέμαχος, φρόνιμος πάντα και με γνώση:
«Aφού τέτοια ερωτήματα μου θέτεις, γυρεύοντας εξήγηση –
ήταν ένας καιρός που αυτό το σπίτι είχε την τύχη του στα πλούτη,
στις τιμές, όσο εκείνος κατοικούσε αυτή τη χώρα.

Aλλά βουλήθηκαν αλλιώς κάποιοι θεοί, βάζοντας το κακό στον νου τους,
και τώρα εκείνον άφαντον τον έκαναν, παρά κανέναν άλλον.
Aν έβρισκε τον θάνατο, δεν θα ’ταν ο καημός μου τόσος,
αν είχε σκοτωθεί στην Tροία εκεί, με τους συντρόφους του στο πλάι,
ή, με το τέλος του πολέμου, ξεψυχούσε στων δικών τα χέρια·
τότε οι Παναχαιοί θα τον τιμούσαν τύμβο16 υψώνοντας,
και για κληρονομιά στον γιο του θ’ άφηνε μεγάλη δόξα.
Mα να που τώρα ανήκουστον τον έχουν αναρπάξει οι Άρπυιες,17
κι εξαφανίστηκε, χωρίς κανείς να μάθει πού και πώς,
αφήνοντας σ’ εμένα οδυρμούς κι οδύνες.
Aλλά δεν κλαίω, δεν στενάζω εκείνον μόνο,
αφού μου δώσαν οι θεοί πρόσθετα και μεγάλα βάρη:
όσοι τριγύρω στα νησιά αρχηγεύουν, οι πρώτοι
στο Δουλίχιο, στη Σάμη18 και στη δασωμένη Zάκυνθο,
κι άλλοι, ρηγόπουλα στον βράχο της Iθάκης,
όλοι τους έγιναν της μάνας μου μνηστήρες και μας μαδούν το σπιτικό·
εκείνη μήτε τον φριχτό τους γάμο αρνείται, μήτε και βρίσκει δύναμη
να δώσει τέλος στην υπόθεση· στο μεταξύ οι μνηστήρες
αρπάζουν και ρημάζουν τα αγαθά μου – σε λίγο
θα κατασπαράξουνε κι εμένα.»

Ερωτήσεις.
1.Να αναφέρετε τρείς διαφορές ανάμεσα στα δύο Ομηρικά έπη της Ιλιάδας και της Οδύσσειας.
Μον.4.
2.α. «όχι δεν το νομίζω πώς οι θεοί έχουν ορίσει τη γενιά σου ανώνυμη στο μέλλον»(στιχ 247-248):τι ακριβώς έχει στο νού της η Αθηνά-Μέντης και αναφέρει αυτές τις εκτιμήσεις στον Τηλέμαχο;
Μον.2.
Β. «φθάνει να ήταν συνετός»:Με όσα έχεις γνωρίσει για τον Ομηρικό κόσμο ποιος ακριβώς θεωρείτο «συνετός άνθρωπος»στην Ομηρική εποχή;
Μον.2.

3.α.Να χωρίσετε το κείμενο σε ενότητες δίδοντας συγχρόνως και τους κατάλληλους πλαγιότιτλους.
Μον.2.
Β.Να αναφέρετε δύο αφηγηματικές τεχνικές που εντέχνως χρησιμοποιούνται σε αυτό το κείμενο από τον ποιητή.
Μον.2.

4.α.Ποιά πολιτισμικά στοιχεία της ομηρικής εποχής ανιχνεύονται στο δοθέν κείμενο;
Μον.2.
Β.Πώς θα χαρακτήριζες τον Τηλέμαχο από τα λόγια του;
Μον.2.
Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr