Ομήρου Οδύσσεια,σχέδιο μαθήματος,στιχ.α 174-244.

1.Αφόρμηση:Ο Οδυσσέας βρίσκεται στο κέντρο του θείου σχεδίου διάσωσής του.Η Αθηνά Μέντης στην Ιθάκη πρόκειται να πείσει τον Τηλέμαχο να πάει στην Πύλο και στην Σπάρτη σε συναγωνιστές του πατέρα του να τον αναζητήσει διότι αυτοί κάτι θα ξέρουν για την τύχη του.

2.Πολιτιστικά στοιχεία της παραγράφου:
τα καράβια(190),σίδηρος γυαλιστερός και χαλκός(203-4).

3.Η όλη δομή της παραγράφου στηρίζεται επάνω στο μοτίβο της αντίθεσης ανάμεσα στην αισιόδοξη Αθηνά και στον απαισιόδοξο Τηλέμαχο.

4.Οι ιδέες της παραγράφου είναι πολύ συγκεκριμένες:
η ενανθρώπηση της Αθηνάς

η φιλία
οι μάντεις
ως ιδανικό ζωής ισχύει η ευδαιμονία του ανθρώπου στο σπίτι του με τα υπάρχοντά του και τους διικούς του και τους οικείους του.

5.Αφηγηματικές τεχνικές του κειμένου:
η τριτοπρόσωπη αφήγηση
ο διάλογος
η  επική ειρωνεία(στ.184)
η προοικονομία του στίχου 181.

6.Η βασική έννοια του κειμένου είναι η επαφή των βασιλείων και των θεών και των ανθρώπων μέσα από την ενανθρώπηση του θεού(κάτι που συνέβη και στην περίπτωση της ενανθρώπησης του θεανθρώπου και στον χριστιανισμό).

Ασκήσεις.
1.Πώς προωθείται ο μύθος σε αυτούς τους στίχους της Οδύσσειας.

2.Πώς  συνδέεις την ενανθρώπηση του θεανθρώπου με την ενανθρώπηση της θεάς Αθηνάς;

3.Να συνδέσεις το παρακάτω κλέφτικο τραγούδι με τους στίχους της Οδύσσειας α,241-244
 "Χαρά στονε πόλεμο το θάνατο όποιος λάχει
στον πόλεμο όποιος σκοτωθεί κερδίζει μα δε χάνει
κερδίζει όνομα αθάνατο και της τιμής στεφάνι".

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου