Θέμα έκθεσης Γ΄Λυκείου.

Θέμα:Στην εποχή μας γίνεται πολύς λόγος για τον ξεχωριστό τρόπο με τον οποίο επιδρά η διαφήμιση στο παιδί και στη γυναίκα.
1. Γιατί οι δύο αυτές κατηγορίες θεωρούνται ιδιαιτέρως ευάλωτες στη διαφημιστική προπαγάνδα;
2.Πώς επιδρά στη δομή της ψυχοσύνθεσής τους η διαφήμιση;

1.Eισαγωγή:  Θα πρέπει να γίνει αναφορά στην παντοδυναμία των .Μ.Μ.Ε στη σύγχρονη εποχή και στο παντοδύναμο και κυριότερο όπλο που χρησιμοποιούν για να χειραγωγούν  τις απρόσωπες μάζες:τη διαφημιστική προπαγάνδα.

2.Κυρίως θέμα:

2α.Η επίδραση της διαφήμισης στον κόσμο των παιδιών.
Οι Φέλνταμ και Γούλφ το 1974 ύστερα από ειδική μελέτη διαπιστώνουν ότι οι παιδικές τηλεοπτικές διαφημίσεις έχουν κατηγορηθεί για τους παρακάτω λόγους:

α.Εκμεταλλεύονται την άγνοια των παιδιών σχετικά με τις οικονομικές σχέσεις.
β.Υπερβάλλουν σε ό,τι έχει να κάνει με τα οφέλη του προϊόντος.
γ.Παρουσιάζουν φανταστικές καταστάσεις όπου το παιδί έχει υπερφυσικές ικανότητες(σούπερμαν).

2β.Γυναίκα και διαφήμιση:
Μελετώντας το μηχανισμό διακίνησης ιδεών και προβολής προτύπων και μηνυμάτων που αποτελούν και το ρόλο της,παρατηρούμε πώς στοχεύει ιδιαίτερα στη γυναίκα-καταναλωτή.Πράγματι στις διαφημίσεις και στα πρόσωπα που διαφημίζουν ,όλα επικεντρώνουν κυρίως σε γυναίκες.Τα περισσότερα από τα προτεινόμενα προϊόντα αφορούν περισσότερο τις γυναίκες επειδή είναι περισσότερο ευάλωτες σε θέματα και προϊόντα κατανάλωσης.Όπως πολύ εύστοχα αναφέρει ο Έριχ Φρόμ: "Το ταλαίπωρο γυναικείο σώμα που τάχα αποθεώνεται στις διαφημίσεις ,προπηλακίζεται ,στρεβλώνεται,σταυρώνεται,ανασκολοπίζεται ,καταναγκασμένο ,όρθιο ή πρηνηδόν,ευθειασμένο ή οκλαδόν,ευθυτενές ή συνεστραμμένο,προορισμένο να εργάζεται μόνο για θέματα αφροδισιασμού.Tα πολυτελή αυτοκίνητα τρέχουν για να δελεάσουν τη γυναίκα,τα πλυντήρια δουλεύουν για να την κάνουν πιο παστρικιά".Όμως σε καμμία των περιπτώσεων δεν προάγεται ο πνευματικός και εσωτερικός της κόσμος.

2γ.Η εικόνα της γυναίκας  στη διαφήμιση ως διαφημιζόμενο προϊόν και δέκτης:
Στη σημερινή εποχή ο "νέος δήμιος"των γυναικών είναι η διαφήμιση.Τα τηλεοπτικά μέσα επιδόθηκαν σε μία πρωτοφανή πνευματική εκμετάλλευση  και επιστράτευση προκειμένου να ανακαλύψουν το δήθεν  πιο κατάλληλο προϊόν για τη γυναίκα του 21 αι.Όλα όμωσ ευρίσκονται στην υπηρεσία των μεγαλοεθνικών και χρησιμεύουν όχι στην προαγωγή των ανθρώπων  αλλά στο κέρδος των ολίγων.

2δ.Γιατί η γυναίκα σαγηνεύεται από το διαφημιστικό λόγο;
Η σύγχρονη διαφήμιση προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις της σημερινής εποχής έχει ως κύριο στόχο τη γυναίκα.Διότι η γυναίκα εξ αιτίας του ρόλου της ως διαχειρίστριας του οικογενειακού προϋπολογισμού και θεματοφύλακος της ευμάρειας του νοικοκυριού είναι ο κύριος αποδέκτης του διαφημιστικού μηνύματος,μιάς και αποτελεί το βασικό καταναλωτικό πρόσωπο.

2ε.Τι συνεπάγεται για τη γυναικεία χειραφέτηση και τις σχέσεις των δύο φύλων η διαφημιστική προπαγάνδα;
Η γυναίκα καταντά αντικείμενο εκμετάλλευσης για την αύξηση των κερδών μιάς  επιχείρησης.Η γυναίκα στις διαφημίσεις δεν αντιμετωπίζεται ως πρόσωπο αλλά ως απλό αντικείμενο.Επιπλέον η σύγχρονη διαφήμιση ευτελίζει το συναισθηματικό κόσμο της γυναίκας προβάλλοντας ευτελή προσωπικά κίνητρα και όχι την ανωτέρα φύση της,αυτή που ο Πλούταρχος ύμνησε όταν αναφερόταν στη Σπαρτιάτισσα μάνα.

2στ.Στο βαθμό που η διαφήμιση θα υποταχθεί στο πολιτιστικό και έλλογο γίγνεσθαι της κοινωνίας θα αποτελέσει εποικοδομητικό κομμάτι αυτής.

Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου