Το κυρίως προοίμιοι-το προοίμιο της μούσας.Οδύσσεια.

Περιληπτική απόδοση.Νόημα.
Ο ποιητής καλεί τη Μούσα να διηγηθεί τις περιπέτειες του Οδυσσέα που για χρόνια παραδέρνει στα πέλαγα μετά την άλωση της Τροίας ,προσπαθώντας αυτός και οι σύντροφοί του να γυρίσουν πίσω στην πατρίδα.Ο Οδυσσέας δεν μπορεί να γυρίσει στην Πατρίδα του,η Καλυψώ τον κρατάει,ωστόσο οι θεοί εξυφαίνουν σχέδιο απελευθέρωσής τους και γρήγορης επιστροφής στην Ιθάκη.

Δ  ο  μ  ή            δ  ο  κ  ι  μ  ί  ο  υ.
1.Το κυρίως προοίμιο ή προοίμιο του ποιητή (1-13): σε αυτό μιλάει ο ποιητής και έχουμε το ποιητικό παρελθόν.
2.Το προοίμιο της Μούσας (14-25) : σε αυτό υποτίθεται ότιι έπειτα από την επίκληση που έχει δεχθεί από τον ποιητή αρχίζει να μιλάει η Μούσα.


Άρα το προοίμιο αποτελείται:
α.Επίκληση στη Μούσα(ο ποιητής επικαλείται τη Μούσα προκειμένου η θεά να τον βοηθήσει να αφηγηθεί τα γεγονότα).στ.1
β.Διήγηση (το θέμα του έπους και η υπόθεσή του σε γενικές γραμμές)στ 2-11
γ.Παράκληση (ο ποιητής ζητά από τη Μούσα να αρχίσει τη διήγησή της από κάποιο ορισμένο σημείο ή από όπου θέλει αυτή) στ.12-13.
Προσοχή :η επίκληση της Μούσας μας θυμίζει τα 4 ευαγγέλια που γράφηκαν υπό τη θεία υπαγόρευση και θεωρούνται θεόπνευστα.

Ο Λειτουργικός ρόλος του προοιμίου:
Με το προοίμιο ο ποιητής:
1.Επικαλείται τη Μούσα να τον βοηθήσει στο δύσκολο έργο του.
2.Δηλώνει το θέμα του έπους  ,ο άνδρας ο πολύτροπος στον αγώνα για το νόστο και την επιστροφή στην Πατρίδα του.
3.Προβάλλει και ηθογραφεί τον κεντρικό ήρωα τον Οδυσσέα.
4.Δίδει τη βασική ηθική αρχή που διέπει όλο το έπος (οι άνθρωποι είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους και τις συνέπειες που απορρέουν από αυτές.Όποιος υπερβαίνει τα όριά του προσβάλλοντας τους θεούς ή τους ανθρώπους τιμωρείται).

Αφηγηματικές τεχνικές προοιμίου:
1.Αποσιωπάται το όνομα του Οδυσσέα,ίσως ο ποιητής θέλει να μας κρατήσει σε αγωνία,ίσως εννοείται πολύ εύκολα.Σε κάθε περίπτωση εξάπτει την περιέργεια των αναγνωστών,επίσης παρακαλέι τη Μούσα και φτιάχνει το ανάλογο μυσταγωγικό περιβάλλον.
2.in media res: έτσι λέγεται η τεχνική σύμφωνα με  την οποία η αφήγηση των γεγονότων δεν αρχίζει από την αρχή αλλά συνεχίζεται από κάποιο άλλο σημείο(από το μέσο ας πούμε των γεγονότων,εδώ η αφήγηση δεν αρχίζει από την αρχή αλλά από το νησί της Καλυψούς όπου ο Οδυσσέας είναι "φυλακισμένος").
3.τυπικά επίθετα: πολύτροπος,θείκός.
4.Προοικονομία:ο ποιητής μας προειδοποιεί για κάτι που θα συμβεί: στ.20-21:ο αναγνώστης προοειδοποιείται για την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη.
5.Αντιθέσεις: ανάμεσα στον μυαλωμένο Οδυσσέα και στους άμυαλους συντρόφους του,στους θεούς που είναι υπέρ του στους θεούς που είναι εναντίον του.

Σύγκριση κειμένων:
1.Κατανοώ την κοινή ιδέα και αξία,τα κοινά γεγονότα των δύο κειμένων.
2.Ανακαλύπτω πώς στα συγκρινόμενα κείμενα αναπτύσσονται τα παραπάνω κοινά σημεία.ανακαλύπτω τις ομοιότητες και διαφορές στον τρόπο παρουσίασης των κοινών ιδεών και αξιών.
3.Γράφω τα συμπεράσματά μου.
π.χ. Με το κείμενο 1 του σχολικού βιβλίου σελ.19(από τη θεογονία του Ησιόδου)παρατηρούμε την κοινή βάση ότι και σε αυτό το κείμενο και στο προοίμιο της Οδύσσειας η Μούσα,η θεοπνευστία,καθοδηγεί τους ποιητές).

Άσκηση.
1.Ποιά είναι η δομή του προοιμίου;
2.Ποιά θέματα παρουσιάζονται στο προοίμιο της Οδύσσειας;
Βασίλειος Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr