Νεοελληνική γλώσσα Γ΄Γυμνασίου….
Ασκήσεις στην 4η ενότητα(αναφορικές προτάσεις).

1.Συμπλήρωσε τις ακόλουθες φράσεις  με τις αναφορικές αντωνυμίες (απλές ή εμπρόθετες)και τα αναφορικά  επιρρήματα που λείπουν:
Α)Θα πάρω υπ΄όψιν μου τις παρατηρήσεις ……………μου έκανες.
Β)………………………μου είπες κατάλαβα ότι μάλλον εσύ είχες δίκιο.
Γ)Με κατηγόρησε για πράγματα……………….εγώ δεν έχω καμμία ευθύνη.
Δ)Δεν περνά μέρα……………να μην έρθει  κάποιος στο σπίτι μου.
Ε)Τα πράγματα δεν ήταν………………μου τα έλεγες.
Στ)…………………….βρίσκεται μιλάει για εσένα.


2.Από κάθε ζευγάρι κυρίων προτάσεων  σχημάτισε μία σύνθετη φράση  που να αποτελείται από μία κύρια και μια δευτερεύουσα αναφορική πρόταση.
Α)Π1:  Πέρασα αυτό το μάθημα.
     Π2: Αυτό το μάθημα είναι δύσκολο.
Β) Π1: Χτές άναψε  μεγάλη φωτιά στο δάσος.
      Π2: Η φωτιά ήταν έργο εμπρηστών.

3.Στις ακόλουθες φράσεις  α)να βρείς  τις αναφορικές προτάσεις  και β)να υπογραμμίσεις τον όρο στον οποίο αποδίδεται  η αναφορική πρόταση:
Α)Είδα στο δρόμο τη μητέρα της Μαρίας ,η οποία μου έδωσε συγχαρητήρια για την επιτυχία μου.
Β) Υπάρχουν πολλές μαθητικές κοινότητες  που δείχνουν ιδιαίτερη φροντίδα  για το σχολικό περιβάλλον.

4.Να υπογραμμίσεις  τις αναφορικές προτάσεις και να βρείς το συντακτικό τους ρόλο .Να σημειώσεις  ποιες από αυτές είναι  επιθετικές  και ποιες ελεύθερες.
Αναφορικές προτάσεις
Συντακτικός ρόλος.
Ό,τι δεν προβάλλεται  από τα μέσα μαζικής ενημέρωσως  συνήθως λησμονιέται.

Ορισμένες εφημερίδες  δημοσιεύουν  μόνο τις πληροφορίες που τις ενδιαφέρουν

Η αστυνομία θα κάνει έρευνα στα σπίτια όσων εμπλέκονται στην υπόθεση.


5.Στις παρακάτω φράσεις   να υπογραμμίσεις τις αναφορικές προτάσεις  και να σημειώσεις ποιες είναι  ονοματικές προτάσεις  και ποιες επιρρηματικές.
Α)Ο Γιάννης έμπαινε μέσα στην τάξη όποια ώρα ήθελε.

Β)Και οι δύο αντίπαλοι πανηγύριζαν,σαν να είχαν νικήσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr