Νεοελληνική γλώσσα  Γ΄Γυμνασίου
Ασκήσεις 3η ενότητα.
1.Να σημειώσεις ένα Κ (κυριολεξία)ή ένα Μ(μεταφορά)ανάλογα με την κυριολεκτική ή μεταφορική σημασία  που έχουν οι λέξεις που υπογραμμίζονται.
Α.επίθετα.
1.βαθύ ποτάμι
2.βαθύς ύπνος
3.γλυκιά φωνή
4.γλυκιά μαρμελάδα
5.καθαρό  μέτωπο

Β.ουσιαστικά.
1.το κουκούτσι του ροδάκινου
2.μυαλό  κουκούτσι
3.το κεφάλι της καρφίτσας
4.φόρεσα τα γυαλιά μου
5.μάς έβαλε τα γυαλιά
Γ.ρήματα.
1.ράγισε το μάρμαρο
2.ράγισε η καρδιά μου
3.έχασα το βιβλίο μου
4.έχασα τα νερά μου
5.έχασα τον καιρό μου
6.γονάτισα για να προσκυνήσω
7.γονάτισα από τις κακουχίες.

2.Στις φράσεις που ακολουθούν να υπογραμμίσεις τις μεταφορές και να δώσεις την κυριολεκτική σημασία τους.
Α.δε σηκώνει αστεία
Β.ήρθαν στα χέρια
Γ.έλιωσαν οι πάγοι στις σχέσεις των δύο χωρών
Δ.παίρνω τα μέτρα μου
Ε.τον λύγισαν τα βάσανα
Στ.δώσανε τα χέρια
Ζ.ρίχνω φώς στην υπόθεση
Η.έχω τη γνώμη ότι ο Γιάννης δεν με χωνεύει
Θ.στο τέλος ήρθες και σύ στα λόγια μου
Ι.του μπήκαν ψύλλοι στα αυτιά
Κ.ψάχνεις ψύλλους στα άχυρα
Λ.ούτε ψύλλος στον κόρφο σου.

3.Με τις λέξεις ή τις φράσεις που σου δίνονται να γράψεις δύο περιόδους λόγου στην πρώτη να έχουν κυριολεκτική και στη δεύτερη μεταφορική σημασία.
Α.βράχος
1……………………………
2…………………………………………..
Β.μασάω
1………………………………….
2……………………………………………………
Γ.βάζω στο χέρι
1……………………………………………
2………………………………………………………………..
Δ.σηκώνω το χέρι
1………………………………………………….

2…………………………………………………………………………………………….

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr