Ιλιάδα,στίχοι 23-53,σχέδιο μαθήματος....

Aρχαία Ελληνικά από μετάφραση  Β΄Γυμνασίου.
Στίχοι 23-53:Η  άρνηση του Αγαμέμνονος και η προσευχή του Χρύση.
Σχέδιο  μαθήματος.

Δομή
Ανάλυση του θεμελιώδους ζεύγους θεών και ανθρώπων επάνω στο οποίο στηρίζεται το οικοδόμημα της Ιλιάδας.Ο Όμηρος εκλογικεύει τη σχέση αυτή  δίδοντας στον άνθρωπο χώρο νοητικής και ηθικής ανεξαρτησίας έναντι του θείου(η απάντηση του Αγαμέμνονος στο Χρύση αποδεικνύει αυτό το συμπέρασμα).
Η απάντηση του Αγαμέμνονος δομείται σε τρία σημεία τα οποία κλιμακωτά εντείνουν την προσβολή του Αχαιού Αρχιστρατήγου έναντι  του ιερέως του Απόλλωνος:  1.ευθεία βολή ενάντια στο γέροντα(μη σ΄απαντήσω)
                        2.αδιαφορία για την ιερωσύνη του Χρύση(και μη θαρρεύεις στου θεού το σκήπτρο)
                       3.βάναυση προσβολή της κόρης του  ιερέως(ισόβια παλλακίδα στις Μυκήνες(το γήρας θα την έβρει στο Άργος).

Η προσευχή του Χρύση περιέχει και αυτή τρία σημεία-επίπεδα:
1.παράκληση
2.ανάμνηση θυσιών προς τον Απόλλωνα
3.αίτημα
Οι λόγοι του Αγαμέμνονος και του Χρύση(αιώνες πρίν το Γοργία)χαρακτηρίζονται από δομή ,σαφήνεια και συμμετρία.
Ασκήσεις
1.Ποιά είναι τα δομικά χαρακτηριστικά της άρνησης του Αγαμέμνονος και της ικεσίας του Χρύση;
2.Σε ποιο σημείο του κειμένου ο ποιητής προλαμβάνει τον Αριστοτέλη (ο Σταγειρίτης χώρισε τον κόσμο σε φυτικό και ζωϊκό και ανθρώπινο βασίλειο).
Β.Δ.Μακρυπούλιας ,φιλόλογος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr