Πλαίσιο διδασκαλίας νεοελληνικής γλώσσας..


Ti διδάσκουμε στη Νεοελληνική γλώσσα;

Α. Κείμενο.

1.Προσπαθούμε να κατανοήσουμε πλήρως το κείμενο ώστε να δώσουμε ολοκληρωμένη περίληψη ή νόημα.

2.Δίδουμε τη δομή του κειμένου.Η δομή είναι διττή.Δίδουμε τη σειρά των ιδεών του κειμένου και σε ποιο μοντέλο κοινωνίας και ανθρώπου καταλήγει.Επίσης δομή είναι οι παράγραφοι του κειμένου,οι ενότητες και οι πλαγιότιτλοι.

Οι παράγραφοι αναπτύσσονται με επτά μεθόδους(αίτιο,αίτιο-αποτέλεσμα,ορισμό,διαίρεση,παράδειγμα,ιστορία,συνδυασμό).

Επίσης αποτελούνται από :θέμα

                                                Λεπτομέρειες

                                               Κατακλείδα.

3.Επειδή έχουμε κατανοήσει το κείμενο είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε σε ερμηνευτικές ερωτήσεις ή ακόμα και να γράψουμε και εμείς παραγράφους με παραπλήσιο νόημα και ανάπτυξη.

4.Εξετάζουμε και μαθαίνουμε μορφοσυντακτικά φαινόμενα(γραμματική και συντακτικό).Π.χ. δευτερεύουσες προτάσεις,κλίση κάποιων ονομάτων κ.λ.π.Ο σκοπός βέβαια δεν είναι απλά η αποστήθιση όλων αυτών αλλά και η συνεχής χρήση τους στην παραγωγή παραγράφου ώστε να εμπλουτισθεί αποφασιστικά ο λόγος μας.

5.Παράγουμε λόγο.Γράφουμε παραγράφους με θέματα που αναλύονται στα κείμενα που εξετάζουμε.Η σωστή παραγωγή παραγράφου προϋποθέτει γνώση σημαντικών προβλημάτων που απασχολούν εμάς,την Πατρίδα μας,την κοινωνία μας τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε.Τα προβλήματα αυτά μπορεί να είναι φιλοσοφικά,θεολογικά,οικονομικά,πολιτικά,κοινωνικά,στρατιωτικά,οικολογικά, ανθρώπινα κ.ο.κ.Η  έκθεση έχει δοκιμιακή μορφή:

Δίδουμε το θέμα που μας απασχολεί.

Το περιγράφουμε

Δίδουμε αίτια και αποτελέσματα(νοητά και πραγματικά-ηθικά).

Κάνουμε μία ιστορική αναδρομή,δίδουμε παραδείγματα  και προτείνουμε λύσεις.

Β.Δ.Μακρυπούλιας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr