Η σκεπτική της ανάλυσης ενός κειμένου.



Γ2,γυμνάσιο:Νεοελληνική γλώσσα.

Πώς κατανοώ κάποιο κείμενο.

1.Προκειμένου να κατανοήσω κάποιο κείμενο το οποίο και πρόκειται να σχολιάσω ή και να ερμηνεύσω,κατ΄αρχήν το διαβάζω προσεκτικά πολλές φορές.

2.Προσπαθώ να κάνω τον παρακάτω διαχωρισμό μέσα από την μελέτη του κειμένου

Ποιος είναι ο συγγραφέας;

Πού φαίνεται ο συγγραφέας;

Ποιος είναι ο χώρος και ο χρόνος του κειμένου;

Ποια είναι η κεντρική ιδέα και οι υποϊδέες του κειμένου;

Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές του;

Ποια υπόλοιπα πρόσωπα ζώα ή πράγματα,κατάστάσεις ή ιδιότητες συμμετέχουν στο κείμενο;

Σε ποιο μοντέλο ανθρώπου ή κοινωνίας θέλει να καταλήξει ο συγγραφέας;

2.Ανά παράγραφο προσπαθώ για τα εξής:

Ποιο είναι  το θέμα της κάθε παραγράφου;

Ποιες είναι οι λεπτομέρειες της κάθε παραγράφου;

Ποιο είναι το συμπέρασμα της κάθε παραγράφου;

3.Προσπαθώ διαχρονικά να σχολιάσω το κείμενο.

Οι ιδέες και οι αξίες του κειμένου διαχρονικά πώς μεταβάλλονται;

Σε σχέση με άλλες εποχές σε ποιο ξεχωριστό μοντέλο ανθρώπου και κοινωνίας θέλει να καταλήξει ο συγγραφέας;

4.Προσπαθώ λοιπόν να κατανοήσω όλες τις ιδέες και τις αξίες,τις αιτίες και τα αποτελέσματα που αυτές μπλέκονται μεταξύ τους προκειμένου να κατανοήσω τη σειρά του συγγραφέα.Το κάθε κείμενο έχει τη δική του σειρά.Είναι καλό να την κατανοώ ώστε να μπορώ να καταλαβαίνω πώς από την πρώτη ιδέα του κειμένου φθάνω στην τελική του αξία.

Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr