Σχέδιο μαθήματος Λατινικών,μάθημα ΙΙ




Λατινικά Β΄Λυκείου.

Σχέδιο μαθήματος.Μάθημα ΙΙ.

Διδάσκουμε την κλίση  του sum  ώστε να κατανοηθούν οι προτάσεις που περιέχουν αυτό το βοηθητικό ρήμα:sum

                                Es

                                 Est

                                 Sumus

                                 Estis

                                  Sunt.

Eπίσης υπενθυμίζουμε την κλίση της α΄συζυγίας προκειμένου να προχωρήσει η σύνταξη και η κατανόηση του λοιπού κειμένου:

                                  Oppugno

                                  Oppugnas

                                   Oppugnat

                                    Oppugnamus

                                    Oppugnatis

                                    Oppugnant.

Διδάσκουμε και πάλι την επιρρηματική δυναμική της αφαιρετικής στα Λατινικά(dolo:αφαιρετική οργάνου,κυριολεκτικά αντικαθιστά την Ελληνική δοτική σε χρησιμότητα).

Μπορούμε να πούμε σε ελεύθερη νοηματική απόδοση την υπόθεση του κειμένου και έπειτα οι μαθητές με βάση το επικαιροποιημένο λεξιλόγιο να καταλάβουν το κείμενο μέσα από τη σύνταξη και την μετάφραση.

Παρατηρήσεις:

1.Το ουσιαστικό insidiae-arum σχηματίζει μόνο πληθυντικό αριθμό(είναι δηλαδή plurale tantum).

2.Το filius I  kλίνεται ως ακολούθως:Eπίσης και το Anchisa και το Dido kai το Aeneas.

Filius    filii                       Αnchisa/es      Aeneas           Dido

Filii/I     filiorum             Anchisae           Aeneae         Didonis/Didus

Filio       filiis                    Anchisae          Aeneae          Didoni/Dido

Filium   filios                  Anchisam/en    Aeneam/an     Didonem/Didon/Dido

Fili         filii                    Anchisa/e            Aenea              Dido

Filio       filiis                   Anchisa/e           Aenea              Didone/Dido.



Aσκήσεις.

1.Να μεταφέρετε στον πληθυντικό τις παρακάτω προτάσεις:

Α.Ego filius reginae sum

b.Incola dolum Graeci narrat

c.Graecus Troiam oppugnat et dolo expugnat

d.Socius novam patriam in terra barbara fundat.



2.Συμπληρώστε στους πίνακες τα κενά που λείπουν:

Ενικός αριθμός.


Ον.









Γεν.



patriae





Δοτ.









Αιτ.

filium







Κλητ.









Αφαιρ.









Πληθυντικός αριθμός.









Ον.





venti



Γεν.









Δοτ.









Αιτ.









Κλητ.









Αφαιρ.







reginis













3.Να κλιθούν οι παρακάτω προτάσεις:

Aeneas filius Anchisae est.

Graeci Troiam oppugnant.



4.Συμπληρώστε τα κενά των ακολούθων προτάσεων λαμβάνοντας υπόψη τη συντακτική λειτουργία των λέξεων στο κείμενο:

1.Aeneas filius Anchisae est.To filius είναι ……………………………στο Aeneas.

2.Cum nato  είναι …………………………………….επιρρηματικός προσδιορισμός που δείχνει…………

3.Patriae Aeneae Troia est.H λέξη Aeneae  είναι γενική………….στο……………

4.Denique είναι επιρρηματικός προσδιορισμός που δείχνει……………………………….

Β.Δ.Μακρυπούλιας,φιλόλογος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr