Σχέδιο Αρχ.Ελλ.Γ΄Γυμν.





Φύλλο εργασίας στο μάθημα Αρχαίων Ελληνικών ,Γ΄Γυμνασίου.
Μέθοδος:Εμηνευτική-Δομική-Λειτουργική.
Προτεινόμενο κείμενο εξέτασης:Ενότητα 12,Πλούσιοι και φτωχοί(Μ.Βασιλείου «Ομιλία προς τους πλουτούντας».
Α.Πρόσβαση στις έννοιες του κειμένου,βάσει της βιογραφίας του Ιερού Πατρός της εκκλησίας μας.
Α)Σύζευξη ελληνικού πολιτισμού(διαλεκτικής)και χριστιανικής αποκάλυψης.
Β)Συνδυασμός θεωρίας και πράξης στον Μ.Βασίλειο βάσει του αγιογραφικού «η πίστις άνευ έργων νεκρά εστί».
Γ)Διδαχή της απόλυτης χριστιανικής αξίας της αγάπης.Η αγάπη έχει κατοχυρωθεί στην πράξη από τον εσταυρωμένο Ιησού,άρα οι διαδοχοί Του επί της γης επιβάλλεται να συνεχίζουν «διά ζώσης»αυτή την σωτήρια παράδοση.
Β.Ανάλυση και διερεύνηση Λεξιλογίου(η λέξη αντιμετωπίζεται πάντα ως φορέας νοήματος)
Π.χ.η Ψυχή.Έννοια σημαντική που συμβολίζει το σύνολο των ηθικών ιδιοτήτων του ανθρώπου,οι οποίες τον βοηθούν στην σωτηρία του.Την γνωρίζουμε μέσα από σημερινές συνώνυμες –ομόρριζες όπως:μεγαλοψυχία,ή φράσεις όπως η σωτηρία της ψυχής.
Γ.Γραμματική ανάλυση,προκειμένου να προσανατολισθούμε γύρω από την μορφή της λέξης και να καταλάβουμε τη συντακτική της λειτουργία,κάτι που θα μας οδηγήσει στην μετάφραση.
Π.χ.ίδω=ρήμα,ενεργητικής φωνής,α΄προσώπου,βΆορίστου,υποτακτικής,ενικού αριθμού,του ρήματος:οράω-ω,εώρων,όψομαι ,είδον,εόρακα,εωράκειν.
Δ.Συντακτική ανάλυση,ώστε μέσα από την σειρά των λέξεων και την γνώση της λειτουργίας τους μέσα στην πρόταση να αποκαλυφθεί η σημασία και τα μηνύματα του κειμένου.Προτείνεται η ανάγνωση από τους μαθητές των λέξεων των προτάσεων με τη σειρά:Υ-Ρ-Α-Κατηγ-Προσδιορισμοί ώστε να υπάρχει ταυτόχρονη συντακτική αξιοποίηση και μετάφραση στο μυαλό των μαθητών,καθώς και η αποκάλυψη των κρυμμένων και παραλειπομένων όρων.
Π.χ:Την πρόταση του κειμένου «σιωπώσα γαρ σου η χειρ την ψευδολογίαν κηρύσσει,περιαστραπτομένη υπό της επί του δακτυλίου σφενδόνης»,την διαβάζουμε «η σιωπώσα χειρ σου κηρύσσει την ψευδολογίαν,η χειρ σου η περιαστραπτομένη υπό της σφενδόνης επί του δακτυλίου».Άρα μεταφράζουμε:το χέρι σου αν και σιωπά αποκαλύπτει το ψέμμα σου,το χέρι σου που αστράπτει από το πανάκριβο δαχτυλίδι (κόσμημα)στο δάχτυλό σου.
Ε.Αξιολογική προσπέλαση του κειμένου,βάσει της θεολογίας και κοσμοθεωρίας του συγγραφέως.
Ο Μ.Βασίλειος συνέζευξε τον ελληνικό πολιτισμό με την χριστιανική θεολογία.Απέδειξε ότι το Πλατωνικό Αγαθό μπορεί να υπάρξει στον ενσαρκούμενο Ιησού,καθώς και στους βιωματικούς μιμητές αυτού.Ο Λόγος μπορεί να προχωρήσει κάθε ωραίο αρκεί η θεωρία να συνοδεύεται από την πράξη.Τότε ο άνθρωπος καθίσταται ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
Στ.Ασκήσεις κατανόησης και εμπέδωσης του κειμένου.
Α.Έρευνα για την εκμάθηση και άλλων έργων του Μ.Βασιλείου.
Β.Κατανόηση της καινοτομίας της Θεολογίας του Ιερού Πατρός.
Γ.Σύγκριση με ανάλογα μεγέθη της σημερινής εποχής.
Π.χ.Γιατί ο Μ.Βασίλειος δεν ικανοποιείται με τον χριστιανισμό που δεν συνοδεύεται από έργα;
Ποια η σχέση αγάπης και έργων στην θεολογία του Μ.Βασιλείου;
Β.Δ.Μακρυπούλιας.
Καθ.Πειραματικού
Γυμν.Μυτιλήνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

vasilios888@yahoo.gr